Hejsan! Jag är en glad amatör som för första gången ska ut och plocka svamp i dagarna. Har skaffat svampbok. Och där kan man tydligtläsa att man ska plocka i KORG. Så då är min fråga….VAR köper man en sådan??? Jag har kollat runtlite, men tydligen på fel ställen.
Hittade svampkorg här:
http://www.granngarden.se/justnu/produkt.asp?id=978
Tack för goda tips. Mer eller mindre seriösa… Funderade ett tag på att sy en stor kjol att stoppa korgen under för att få ut den ur affären, mina fickor är nämligen inte tillräckligt stora…men med lite närmare eftertanke tror jag att det skulle vara billigare att köpa en på hederligt vis. Dessutom mycket trevligare än de i plast, tänker jag mig. Så jag ska ta en titt på ställena som ni föreslagit.
Tack o bock.
ICA har grå korgar och Konsum gröna, där jag handlar.
Men är det inte bättre att skaffa byxor med lika stora fickor som klas?
Då behöver man ju ingen korg utan kan stoppa svampen direkt i fickan!
Själv använder jag tygpåsar med handtag. De är mycket praktiska. Tar ingen plats i ryggsäcken så länge de är hopvikta och tomma.
Men hade man dem fastsydda på byxorna så skulle man inte ens behöva ryggsäcken!
Jag håller med dig Magda. Utbudet av korgar är bedrövligt. Och efter att ha läst övriga inlägg ser man vad som behövs. Jag ska genast konstruera en, som är praktisk, som har rätt känsla för naturaktiviteter och är ihopfällbar. Gratis kommer den dock inta att vara som de på Netto…
http://www.korgboet.se
Korg&rotting, S:t Eriksplan 15
I år har jag med mig en gammal handduk att lägga över svamparna i pilkorgen. På så vis slipper jag få halva skogen med mig hem enär jag ofta rör mig i tät granskog. Likaså har jag bundit fast min svampkniv i ett långt , rött snöre i korgen. Tappade en i höstan och redan en iår, lite onödigt. Idag skall jag bort till en tallhed och se om jag upptäcker några läckerheter! Lena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.