0 2587 visningar

3 svar

Torka blomkålssvamp, färgskiftning

Alex

9 aug 2010 kl. 18:31

Jag hittade denna blomkålssvamp när jag var ute i skogen igår, och torkade den. Den blev mörkare under torkningen, ska det vara så?

En annan sak jag undrar över är temperaturen, denna torkade jag i rumstemperatur med en vanlig bordsfläkt i cirka ett dygn (och en kort stund med hårtork i början).
Borde jag haft högre temperatur för att bakterier inte frodas i den medan torkningen pågår?

Och slutligen, någon som vet vad för sorts mat torkad blomkålssvamp passar till? =)

blomkålssvamp före o efter torkning

0

Mickeleh

9 aug 2010 kl. 18:45

Låter helt ok!! Bara blöt upp den 15-30 min och du kan använda den som “färsk”

0

Alex

9 aug 2010 kl. 21:52

Ok, tackar för infon. Hur tillagar man den sen efter blötläggningen? Ska den stekas eller kokas i gryta?

0

Elisabeth Jansson

9 aug 2010 kl. 22:01

Läs inlägget längre ner utav Maria K Blomkålssvamp så får du lite tips.
Den behöver inte kokas utan smörstek den sedan den legat i vatten och blivit mjuk igen,låt den dock torka lite innan den steks.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone