0 3180 visningar

7 svar

torkning av karl-johansvamp

Ängslig

9 aug 2010 kl. 20:41

Hej! I vissa tips om hur man ska ta tillvara karl-johan svamp vid torkning står att det inte får vara några larvangrepp och ibland nämns inte det alls. Är det någon som vet vilken konsekvensen blir om det är lite angrepp på svampen? I våra svampar fanns några ca 4mm vita larver som grävt små gångar i framför allt foten. Vi valde att torka den men undrar nu om vi kan äta den?

0

Ninja

9 aug 2010 kl. 20:49

det jag upptäckt när jag sett färdigtorkad K-J i butik är att det ofta funnits spår efter larvangrepp. . .säljs det så _borde_det inte vara farligt

trots allt finns det ju sällan helt perfekta oangripna svampar :/
kan dock tänka mig att andra åsikter poppar upp här, lite beroende på hur kräsen man är:)

0

"JAS" Helsingborg

9 aug 2010 kl. 21:04

Gångarna som man kan se i svampar och så klart även de små vita larverna härstammar från (se nedan) och är nog rätt så ofarliga.

” Sorgmyggor, även kallad fuktflugor, (Sciaridae) är en familj i underordningen myggor (Nematocera) som i sin tur tillhör ordningen tvåvingar (Diptera). Namnet syftar på den mörka kroppsfärgen och de bleka mörka vingarna. Hittills är cirka 1 800 arter beskrivna men enligt uppskattningar ska det finnas upp till 8 000 arter. I Europa finns omkring 600 arter.”
Infon hämtad från. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmyggor)

0

MariaW

9 aug 2010 kl. 21:25

När jag tar reda på karl-johan bryr jag mig inte om ifall det är larvgångar, för de är ju just bara håligheter som blivit till under larvens promenad.

Min motivering till att göra så är ju att först torkas ju svampen och därefter tillagas den ju vid hög temperatur så eventuella bakterier larven lämnat efter sig borde hinna dö ut innan svampen landar i magen.

Uppenbara angrepp med okläckta ägg skärs dock bort omgående numer, de hinner utvecklas till larver innan svampen torkat och det är ingen trevlig syn skall tilläggas.

0

Boman

9 aug 2010 kl. 21:38

Skär du bort äggen och larverna ska det inte vara något skadligt kvar. Skadligt för svampen vill säga. Om det finns ägg/larver kvar så förstör de svampen medan den torkar, om det tar tid.
Torka snabbt, i tunna skivor/bitar med god ventilation. Helst inte på papper.
För dig som äter svamp är det ingen fara att äta ett par larver. Inte för att jag äter larvangripen svamp, alls. Försten får behålla svampen:-) om det så är larverna.

0

Ängslig

9 aug 2010 kl. 21:51

Hej! Tack alla ni som svarat! Nu vet jag orsakerna till varför det tas upp i en del informationer :-)

0

Mattias

27 aug 2016 kl. 20:31

Ska kJ lukta ja kraftigt under torkning på nät?

0

Meriona

27 aug 2016 kl. 22:25

Beror väl på om det luktar behagligt eller surt . Svårt att torka KJ utan värme- och lufttillförsel
Tycker jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone