Unga små K-J kan med fördel råfrysas,rensa noggrant lägg 8-10 st i en plastpåse,sug ur luften och förslut påsen. Svampen kan även styckfrysas på en bricka.
Man kan tina den djupfrysta K-J i några sek genom att fritera den i olja då sluts porerna på ytan och insidan tinas. Hittade tipset i boken Galen i svamp.
Jag ska testa om jag hittar några fina ex,här är varenda K-J svamp svårt angripen.
År 2004 förvisso i sept en månad senare än nu, då det var ett K-J år var de felfria,helt utan angrepp.
Kan det bero på att det regnar lite då och då,temperaturen är kanske högre nu också.
Jag vill minnas att 2004 kom det inget regn under perioden då K-J kom upp.
Vad har ni för erfarenheter?
Är det mycket Ohyra i er K-J
Otroligt mycket ohyra/snylting, en på 20 som ens går att börja undersöka, en på 30 som går att använda en del av.Borde spela roll att naturen var lite sen i år, sen vår, och att k-j är lite tidig.Bara hoppas att det är förtruppen vi ser nu och att invasionen kommer om ett par veckor, men då går det väl inte att gå ut i skogen pga att larverna som nu häckar i k-j förpuppats till gigantisk mosquitohelikoptrar.
var lugn för myggen micke!
tror inte svampmyggorna besvärar oss större däggdjur.
jag har inte hittat så många som 30 kallar än, men av de ca sju jag hittat har en varit snyltad, tre i fint ätbart skick o resten rejält övermogna o uppätna av larver - men de hade storlek o ålder inne för det tillståndet.
har även sett snylting på snöbollschampinjon - det har jag inte råkat ut för tidigare.
nån mer som erfarit det?
Tyvärr är minst hälften av de K-J jag hittar nu antingen snyltingangripna eller genomstungna av larver. Hoppas på lite lägre temperaturer och lite mindre regn.
På frågan om hur man ser snyltingangreppen tidigt svarar jag, kolla hatten, är den väldigt liten medan foten är svullen så är det soppsnylting. Svampen brukar också vara mjuk vid angrepp. Först senare kommer det vita luddiga på ytan. Det som blir äckelgult senare. Man känner också en tydlig lukt, lär dig känna igen den.Känns speciellt när man upphettar eller torkar svampen. Diarre är inte kul, det får man av soppsnyltingen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.