0 2060 visningar

10 svar

Ticka på sälg

Skogsfrun i Obbola

10 aug 2010 kl. 11:54

Sitter och går igenom en kasse med gamla kollekter. Där finns en ticka som jag insamlat på en död sälgstam i Jämtland. Blir inte klok på den. Den är helt resupinat. Färgen är ljust brunaktig-sämskskinn, men det är definitivt ingen Phellinus. Ungefär tre porer/mm (varierande), kantiga. Barkticka hade varit en möjlighet, men hyferna har söljor. Dimitisk, med många “oljiga” hyfer och basidier. Sporerna är cylindriska och ganska stora, ca 8x4 my.

Funderade på liten hjortticka, Datronia stereoides. Jag hittar dock inte några dendrohyfer och dessutom ser jag ingen linje i köttet. Porerna är för stora. Jag ser heller inte att hyferna skulle vara bruna eller grönaktigt bruna som Ryvarden beskriver.

Liten hjortticka är en doldis som jag inte har någon egen erfarenhet av. Någon som känner till den? Eller har några andra idéer?

Brunaktig ticka på död sälg

0

Caspar

10 aug 2010 kl. 13:15

Kan det vara poppelticka eller hartsporing?

0

Skogsfrun i Obbola

10 aug 2010 kl. 13:24

Nej, jag hittar verkligen inga trädformiga hyfer. Svårt att få det till en Datronia.

Prövar med Antrodia. Det finns faktiskt en rätt brunaktig sådan som kan påträffas på sälg: A. malicola. Längst ned i detta blogginlägg finns en bild som liknar min ticka:
http://aphyllopower.blogspot.com/2008/06/platzhalter-5.html

Jag hittar ingenting i Ryvardens beskrivning av arten som direkt motsäger mina observationer, även om sporerna kanske är lite för små. Problemet är bara att denna art inte tycks ha hittats norr om Danmark… Kan ingen komma med ett mer realistiskt förslag innan jag flippar ur alldeles?

Honungsticka, Antrodia mellita? Sporerna stämmer bättre med den. Men den ska ha större porer och ljus kant.

0

Skogsfrun i Obbola

10 aug 2010 kl. 13:25

Hej Caspar!

Såg inte ditt inlägg medan jag skrev på mitt senaste. Nej, det kan inte vara poppelticka eller hartsporing, eftersom dessa är monomitiska och denna är dimitisk.

0

Caspar

10 aug 2010 kl. 13:47

Ok, om du är inne på Antrodia hittade jag en timmerticka på en rönn som hade den där färgen. Den kan tydligen växa på allt möjligt.

0

Skogsfrun i Obbola

10 aug 2010 kl. 13:56

Men timmerticka har smala, böjda sporer, inte cylindriska.

0

Caspar

10 aug 2010 kl. 14:24

Då är gråporing min sista gissning…

0

Skogsfrun i Obbola

10 aug 2010 kl. 14:35

Hyferna gelatiniseras inte i KOH. Och så har gråporing betydligt smalare och böjda sporer. Men tack ändå!

0

Caspar

10 aug 2010 kl. 16:08

Äsch… uppdatera gärna tråden när du kommer på något. Antar att du har uteslutit videticka (den enda antrodia som noramlt växer på sälg).

0

Skogsfrun i Obbola

10 aug 2010 kl. 16:51

Nej, den hade jag faktiskt inte tänkt på! Har aldrig sett den. Och jag kom inte dit i nyckeln eftersom den ska ha större sporer. Jag lutar för närvarande mest åt honungstickan, som faktiskt kan gå på sälg. Sporformen stämmer mycket bra med den.

0

voxnatura

15 nov 2015 kl. 14:44

Hej Skogsfrun (som jag tror jag vet vem är..)!

Såg själv denna svamp igår på klen död sälg. Är det samma? Eller ser du vad det är? Håller på att försöka lära mig vilka svampar som finns på Holmön. Och det är många…

Ha det gott!
Per Hansson, Holmön

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone