0 505 visningar

7 svar

Bilder på storleken av Jätteröksvampen

kira

10 aug 2010 kl. 14:10

lite bilder på svamparna… det finns säkert 20 till utöver de jag plockade

Jätteröksvamp

0

Kira

10 aug 2010 kl. 14:46

hårdstekta i supertunna bitar med chili vitlök o salt blev de otroligt goda…lite bacon varning

0

Kjell Rilbe

10 aug 2010 kl. 14:57

Känner igen dem! Och storleken… :-)

Ska prova att hårdsteka dem nästa gång, men är det inte så att det är stekflottet och kryddningen som smakar och inte svampen?

0

Kira

10 aug 2010 kl. 15:25

jag tycker att svampen i sig har smak med, det beror kanske på hur och var de växer vilken smak de får… kanske kan skilja, det verkar som om svampen är mäkta populär i England, den tillochmed säljs på vissa ställen. men om det är mest kryddningen som smakar så är det ju i och för sig helt ok det med, då kan man ju välja själv…kantareller tex vill man ju inte krydda ihjäl utan de ska ju smaka just kantarell, men här får man ett fullgott vegetariskt biff alternativ tycker jag, ska testa att smaksätta med lite köttbuljong eller kyckling buljong och tillsätta vitt vin. att knapersteka och strö över sallad som bacon verkar också gott.

0

Kjell Rilbe

10 aug 2010 kl. 15:27

Ja, du har rätt. Man kan ju se det på det viset. Svampen måste ju inte vara smakrik i sig utan utgöra basen i något, precis som t.ex. köttfärs (som ju faktiskt är ganska smaklöst utan kryddning).

Bra tänkt! :-)

0

MariaW

10 aug 2010 kl. 16:07

Wow, en sån har jag aldrig sett någon gång. Mat åt flera personer på en svamp ser det ju ut att vara.

0

Kira

10 aug 2010 kl. 16:33

Jag var mest rädd att den skulle bli slemmig, men den blir som vanlig liten röksvamp som man steker och dem tycker jag ju om. Jag har nu förvällt och förvällt och förvällt… nu ska de frysas in i påsar. Tror att de andra 20 får stå kvar… man har ju inte hur stor frys som helst och det finns ju massor andra spännande svampar som måste få plats. Jag är glad att jag hittade dem och fick prova på dem.

0

Bo E

10 aug 2010 kl. 16:44

grattis

det var en två tre år sen jag plockade dessa

hoppas de går till i år igen då...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone