0 1473 visningar

7 svar

Dofttaggsvamp

Lena Strömstad

10 aug 2010 kl. 20:55

I jakten på stensoppar hittade jag Dofttaggsvamp idag. Kul! Den är tydligen en rödlistad art i vart fall i Västra Götaland.
Och rödlistade arter ska man välan rapportera?
Letar på Länsstyrelsen för Västra Götaland men får ingen träff på någon kontaktperson eller så. Är det någon här som vet hur jag ska göra?

0

Karin W

10 aug 2010 kl. 21:09

Det bästa är att rapportera den till Artportalen:

http://www.artportalen.se/plants/default.asp

Där kan du också se om någon annan rapporterat arten i samma skog som du hittade den i. Titta kan du göra utan att registrera dig, men för att kunna rapportera själv måste du registrera dig. Artportalen känns lite jobbig i början, men när man förstått hur man ska göra är det enkelt. Fråga gärna om du får problem:) Vill du prata med någon på Länsstyrelsen så börja med någon som jobbar med Åtgärdprogram för hotade arter.

0

Lena Strömstad

10 aug 2010 kl. 21:20

Tack för svar. Nu har jag rapporterat fyndet på Artportalen. Och hmmm det är inte riktigt användarvänligt men det gick. Ingen annan har rapporterat Dofttaggsvamp i Strömstad.
Vad händer med rapporten sedan? Ska man jobba för att få skogen som den rödlistade arten växer i fredad? Eller går Länsstyrelsen in och kollar på Artportalen, eller vad händer?

0

Karin W

10 aug 2010 kl. 22:14

Jättebra! Länsstyrelsen går nog inte in och kollar alla rapporter i Artportalen så om du tycker att det finns så höga värden i skogen att den borde skyddas så ta kontakt med Länsstyrelsen eller Skogsstyrelen. Däremot skulle jag tro att Länsstyrelsen använder Artportalen om det kommer in ett ärende, t.ex. bygge av ett vindkraftverk eller en väg eller nå´t. Vanliga avverkningsanmälningar går till Skogsstyrelsen och gallringar behöver inte anmälas.

0

SvampAnnika

10 aug 2010 kl. 22:20

men vad märkligt, det är ju den svampen jag precis fick hjälp med att identifiera.

0

Lena Strömstad

10 aug 2010 kl. 22:53

Dom poppar nog upp just nu, Annika.
Jag tror att det är kommunen som äger den “oskötta” gamla granskogen där de växer. Den här delen av skogen, som annars består av tallskog med blåbärsris, är inte så stor, något större än en fotbollsplan kanske, ligger bara några hundratals meter från vårt bostadsområde. Det finns många olika sorters svamp här och jag har haft nöjet att lära ett antal av barnen i vårt bostadsområde att plocka kantareller i “spökskogen”.
Jag har varje år letat efter någon rödlistad art som skulle kunna göra gammelgranskogen bevarandevärd. Och idag, nästan mitt på stigen där det går ett antal människor varje vecka, stod dom… lavendeldoftande Dofttaggsvampar.. 
Jag ropar ett försiktigt Hurra och kontaktar kommunen i morgon.

0

SvampAnnika

10 aug 2010 kl. 23:00

Men du bor i Halmstad, jag i Lidköping ju…

0

Karin W

11 aug 2010 kl. 00:00

Lycka till med kommunen Lena!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone