0 329 visningar

6 svar

Namn?

SvampAnnika

10 aug 2010 kl. 21:54

Hoppas på lite hjälp angående dessa två svampar jag sprang på idag.

Nummer 1 var cirka 4-7 cm hög och så ut som något koniska pinnar. Bleka till färgen.

Nummer 2 var cirka 10-15 cm stora i hatten. Och hade en vit markant linje runt om hatten, inuti brun åt det lila hållet.

Har aldrig sett någon av dem förut.

0

Elisabeth Jansson

10 aug 2010 kl. 22:06

Liten klubbsvamp vanlig ej matsvamp växer i barrmattan under gran.

Nästa tror jag är dofttaggsvamp om du hade kollat under den så har den små taggar och doftar palmolivetvål.
Man kan torka och lägga dem i linneskåpet.
Den är helt vit när den kommer och färgen som dina hade får de när de är äldre och det regnat!

0

SvampAnnika

10 aug 2010 kl. 22:17

Åh, vad spännande.

har du tips på hur den kan torkas?

0

Elisabeth Jansson

10 aug 2010 kl. 22:26

Hej igen!

Det doftar i hela rummet när du torkar den,själv tycker jag det blir för starkt.
Svampen är ju ganska hård i sig och vackert blå om du delar den som bläck.
Lägg den på ett element eller på pannan i pannrummet,men som sagt det doftar starkt!
Ute i solen där det är luftigt torkar den eller träd upp den på en tråd och häng den i ett fönster,
Unga ex förstås!

0

Elisabeth J

MariaW

16 aug 2010 kl. 16:54

Även jag snubblade över en dofftaggsvamp idag konstaterade jag efter att ha konsulterat svampboken.

Precis som du säger doftar den palmolive och jag kan tänka mig att den kan sprida väldoft i en garderob.

Vad tror du om att använda den som doftsättare för fotsalt?

0

Elisabeth J

Elisabeth Jansson

16 aug 2010 kl. 17:11

Hej!
Det är möjligt att unga ex skulle fungera,men oavsett så blir det ju “svampbitar” i badet även om man torkar den.Och mala den till svampmjöl och sedan ha i badet skulle kanske fungera bättre.
Kanske värt att testa.

När min syster målade korgar så malde vi blodspindelskivling,men fick inte färgen att lösa ut,och fästa,men kanske med doft!!!!

0

Elisabeth J

MariaW

16 aug 2010 kl. 17:24

Det tolkar jag som att man kan ju inte mer än misslyckas om man testar. Återkommer med besked om hur det funkade.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone