Denna spindling har förföljt mig några dagar. Den växte alltid på mossar som var glest bevuxna med låg tall, och alltid i tuvor av rostvitmossa (Sphagnum fuscum). Jag har gått i ganska mycket sumpskogar och lövkärr också men där såg jag den inte. En vild gissning är C. bataillei men den tycks föredra gran och björk. Tacksam för alla förslag och kommentarer.
Du verkar ha en hel del rödstick i bilden, så det är svårt att komma med någon meningsfull bestämning. Men mitt omedelbara intryck var C. bataillei, som du först nämnde, det är särskilt formen och strukturen, fast som sagt miljön lite ovanlig.
Irenes förslag verkar troligare avseende miljön, den bildar antagligen i så fall mykorrhiza med björk eller sälg i mossen.
Tack för svar. Det verkar inte finnas några bra mikroskopiska karaktärer som skiljer dem, och om den var orange vid fotbasen, som tydligen C bataillei ska vara, kollade jag inte.
Jag såg arten på flera ställen och växtplatsen var otroligt typisk. Det var riktiga mossar, ingen kärrvegetation alls. Det fanns bara tall, absolut inte sälg och jag har svårt för att tro på björk också. Men det var även en bit till närmaste tall, man skulle inte kunna tänka sig att de kan bilda myrkorrhiza med ljung eller kråkris?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.