0 373 visningar

4 svar

Spindling på mosse

Karin W

10 aug 2010 kl. 22:56

Denna spindling har förföljt mig några dagar. Den växte alltid på mossar som var glest bevuxna med låg tall, och alltid i tuvor av rostvitmossa (Sphagnum fuscum). Jag har gått i ganska mycket sumpskogar och lövkärr också men där såg jag den inte. En vild gissning är C. bataillei men den tycks föredra gran och björk. Tacksam för alla förslag och kommentarer.

0

Irene A

10 aug 2010 kl. 23:14

Ibland fungerar uteslutningsmetoden, och då har jag kommit fram till C. tubarius (=sphagneti). Vad tror du om det?

0

Karin W

10 aug 2010 kl. 23:56

Jo, uteslutningsmetoden är inte så dum, men den kräver rätt stor kunskap för att kunna användas. Det skulle kunna vara C. tubarius, sporform och sporstorlek stämmer i alla fall, men helt övertygad är jag inte. Det kändes så typiskt att den växte öppet och solbelyst.

0

Karl S

11 aug 2010 kl. 22:18

Du verkar ha en hel del rödstick i bilden, så det är svårt att komma med någon meningsfull bestämning. Men mitt omedelbara intryck var C. bataillei, som du först nämnde, det är särskilt formen och strukturen, fast som sagt miljön lite ovanlig.

Irenes förslag verkar troligare avseende miljön, den bildar antagligen i så fall mykorrhiza med björk eller sälg i mossen.

0

Karin W

11 aug 2010 kl. 23:04

Tack för svar. Det verkar inte finnas några bra mikroskopiska karaktärer som skiljer dem, och om den var orange vid fotbasen, som tydligen C bataillei ska vara, kollade jag inte.

Jag såg arten på flera ställen och växtplatsen var otroligt typisk. Det var riktiga mossar, ingen kärrvegetation alls. Det fanns bara tall, absolut inte sälg och jag har svårt för att tro på björk också. Men det var även en bit till närmaste tall, man skulle inte kunna tänka sig att de kan bilda myrkorrhiza med ljung eller kråkris?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone