0 2291 visningar

3 svar

Svampskog Västerort/Stockholm?

Effe

11 aug 2010 kl. 01:03

Hej!

Tänkte ta familjen på svampplockning i Västerort i en rejäl svampskog. Har plockat tidigare på andra delar men inte i och kring Västerort.

Startplats: Sundbyberg
Omkrets: ett par mil.
Ev riktning: E18 mot Enköping?

Tips tas tacksamt emot.

Mvh Effe

0

Kurt

11 aug 2010 kl. 10:31

Skippa den rejäla svampskogen och leta i stället efter områden (de kan lika gärna vara små), som inte är direkt tillgängliga för så många. Skogsdungar mitt i åkrar, eller skog där man först måste passera åker, hygge eller annat som gör den svårtillgänglig.

0

Boman

11 aug 2010 kl. 10:36

Ta fram en karta och leta upp de gröna fläckarna. På allvar, inte nån ironi. Även i små skogsområden finns det svamp. Mitt bästa ställe är en plätt på någon kvadratkilometer, mellan åkrar och en väg. Inte många går där och där finns allt från Svart Trumpetsvamp via kantarell till Stolt fjällskivling.

0

Effe

11 aug 2010 kl. 22:19

Tack för era tips!

Jag gjorde faktisk precis som ni sa. Letade fram riktigt gröna avsnitt på kartan. Det svåra är att komma på bästa bilvägen till skogen. Men väl där, gick jag över en åker och inte långt inne i en blandskog hittade vi aspsoppar, kj, några få kantareller samt ett dåligt exemplar mandelkremla. En hel del trollsmör fanns lite längre in i skogen. Härligt! Napp direkt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone