Hej!
Tänkte ta familjen på svampplockning i Västerort i en rejäl svampskog. Har plockat tidigare på andra delar men inte i och kring Västerort.
Startplats: Sundbyberg
Omkrets: ett par mil.
Ev riktning: E18 mot Enköping?
Tips tas tacksamt emot.
Mvh Effe
Ta fram en karta och leta upp de gröna fläckarna. På allvar, inte nån ironi. Även i små skogsområden finns det svamp. Mitt bästa ställe är en plätt på någon kvadratkilometer, mellan åkrar och en väg. Inte många går där och där finns allt från Svart Trumpetsvamp via kantarell till Stolt fjällskivling.
Tack för era tips!
Jag gjorde faktisk precis som ni sa. Letade fram riktigt gröna avsnitt på kartan. Det svåra är att komma på bästa bilvägen till skogen. Men väl där, gick jag över en åker och inte långt inne i en blandskog hittade vi aspsoppar, kj, några få kantareller samt ett dåligt exemplar mandelkremla. En hel del trollsmör fanns lite längre in i skogen. Härligt! Napp direkt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.