Dina svampar ser jättefina ut men skenet kan bedra lite grann. När du rensar dem,delar på dem kan de vara full av lite små kryp,diverse små larver som gjort små små gångar,och ibland när du delat upp dem i små bitar kan man se de små luringarna krypa runt.Vill inte på något sätt skrämma dig, men eftersom du skrev nybörjare vill jag bara….. Sen är det upp till dig hur mycket skräp du är beredd att acceptera i svampen etc etc…. Men om du ska torka dem försök att ha så felfria som möjligt om annat torka dem så fort som möjligt…Finns många länkar om torkning… Om jag nu inte skrämt upp dig, lycka till med rensningen och hoppas att du får en fin Ravi….
Huga, ja, då har jag inte haft någon gallsopp i korgen,
Jag älskar att plocka svamp men hittills har jag hållt mig till kantareller och trumpetsvamp men nu har jag tuffat på mig och breddat min plockning till soppar. Känns ganska säkert ändå. Tack alla hjälpsamma människor för intressanta svar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.