0 922 visningar

11 svar

Fnasig fjällskivling.

svampstaff

11 aug 2010 kl. 20:16

Fann jag idag vid isberga, och rosenfotskremla måste det vara vid tåkern, även en tallblodriska.

0

svampstaff

11 aug 2010 kl. 20:18

En del taggsvamp fanns på tallmaden intill tall, men vilka?

0

svampstaff

11 aug 2010 kl. 20:20

Bl.a toppvaxing och några till, men vaxingarna behöver nog ett par veckor till tror jag.
Bild2 musseroner ihop med eldsopp vid ädellöven/höje.

0

Tony S

11 aug 2010 kl. 20:41

Den röda kremlan bör vara blodkremla.
Fina bilder.

0

svampstaff

11 aug 2010 kl. 21:04

Nä jag är inte nöjd, med bilderna för dom kremlorna lös som rödsoppar och hade lika röda fötter, men kameran ville inte förmedla det tyvärr:(

0

svampstaff

11 aug 2010 kl. 21:10

Kan serie två, bild2-3 vara unga svarta taggisar?Dom är rakt igenom svarta även nu.

0

svampstaff

11 aug 2010 kl. 21:10

Kan det vara unga svarta taggisar i serie2 bild2-3?Dom är svarta rakt igenom även nu.

0

konstiga soppar?

svampstaff

11 aug 2010 kl. 21:37

Bild1 växte i sorkhål, dom är bara 3-4cm höga?
Även bild två växte där?
Bild3 tror jag unga eldsoppar?Fast färgen inte riktigt stämmer.

0

Taggsvampar!

Elisabeth Jansson

11 aug 2010 kl. 21:41

Hydnellum på den första skarp dropptaggsvamp eller zontaggsvamp smakade du på dem? Sedan finns en som heter scrobiculatum kan endast särskiljas i mikroskop.
Förra året jämförde jag Zontagg från olika växtplatser och tyckte de såg olika ut,men jag mikroskoperar inte kolla och läs länken med.

http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2009_2_Hydnellum_cumulatum.pdf

Phellodon niger svart taggsvamp är väldig variabel i utseendet,förr trodde jag att de alltid skulle vara klumpiga,men det finns smala med, jag tror att det är den.

0

Taggsvampar!

Elisabeth Jansson

11 aug 2010 kl. 21:48

Det här inlägget var viktigt i artikeln!
Det är Eef Arnolds som säger det slutet på artikeln.
Inom den närmaste framtiden är fler ändringar i
taxonomin hos taggsvamparna att vänta. Molekylära
undersökningar av huvudsakligen brittiska
kollekter har visat att det i H. concrescenskomplexet
finns flera andra kryptiska arter
(Parfitt m. fl. 2007, Ainsworth m. fl. 2009). Samma
sak gäller de nuvarande artuppfattningarna
om Phellodon niger och P. connatus (= P. melaleucus).
I synnerhet det senare artkomplexet är
molekylära skillnader tydligt kopplade till morfologiska
karaktärer. Även molekylärt baserade
undersökningar av Sarcodon är aktuella eftersom
några artkomplex fortfarande är dåligt utredda.

0

Taggsvampar!

svampstaff

11 aug 2010 kl. 21:57

Hej Elizabeth, jo jag har smakat, men den jag tror är zontaggsvamp varken smakar eller luktar nånting?och den ljusa kanten har numera blivit mörkare än mitten?
Svart tagg tror jag oxå på, kul att hitta lite sånt oxå vid tåkern:)

0

Taggsvampar!

svampstaff

11 aug 2010 kl. 22:11

Kan ju tillägga att skogen består av 80%tall,10%björk,och 10% andra lövträd, ingen gran alls, klent betad strandskog ganska blöt och kalkrik.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone