0 284 visningar

13 svar

Liten sopp

Tina Nordberg

11 aug 2010 kl. 20:31

Jag har ju förmåga att hitt de små. Men att jag skulle få se en så liten sopp (om den nu är fullvuxen) trodde jag inte.

Hatten är vackert röd lite sammetsaktig o torr,13mm på bredaste stället.
Rörmynningarna solgula.

Foten 2,5 cm hög, lite ljusare gul.

Både rör o fot blånar snabbt vid beröring.
Växte vid en bäck i kal jord mellan stenar. Huvudsakligen asp, de flesta fällda av bäver.
Doftar nästan inget, nämns inte bita i den lille skönheten.

Den behöver jag hjälp med.

0

Thomas i södertälje

11 aug 2010 kl. 23:59

puffar den lite

0

Bo E

12 aug 2010 kl. 13:41

pepparsopp har jag hittat väldigt små, men den ser väl lite för röd ut på hattens ovansida - eller…??

0

Irene A

12 aug 2010 kl. 13:50

Det borde väl vara en rödsopp, Xerocomus rubellus?

0

Jan A, Uppsala

12 aug 2010 kl. 13:53

Men nog nänns du väl kyssa den,Tina. Så få får du se om den försöker hänga kvar!
Sammetssopp är nog mitt tips…

0

Nena

12 aug 2010 kl. 14:38

Hej Tina
Jag tror det var du som svarade på mitt rop om svamphjälp i eskilstuna men jag har inte din mailadress!
Nena

0

Till Nena

Tina Nordberg

12 aug 2010 kl. 16:18

Ha ha jag glömde att sätta ut adressen som är tina_nordberg@hotmail.com
Den finns där nu i din tråd om svamphjälp.

0

Till Nena

Tina Nordberg

12 aug 2010 kl. 16:31

Rödsopp, Xerocomus rubellus låter inte alls tokigt Irene. Den jag hittade var inte alls röd på foten
som de på de få bilder jag hittat.
Hittar den inte i mina svampböcker.Det är nog den
Tackför hjälp.

0

Kul:)

svampstaff

12 aug 2010 kl. 19:04

Idag gick jag ner i min ädla skog, där finns oxå ett surare område med gråal och vide, och djupt i mossan satt ett tiotal hala små Tinasoppar, kul.

0

svampstaff

12 aug 2010 kl. 19:07

Defenetivt rödsopp, sammetssopp finns det gott om, även om det finns en viss likhet så är rödsopparna väldigt små och kletiga, bifogar en sammetssopp oxå.

0

Jan A, Uppsala

12 aug 2010 kl. 21:03

Har aldrig hittat såna häromkring;(
Måste bli ändring på det!

0

svampstaff

12 aug 2010 kl. 21:07

Ja jag blev relativt snopen, falsk rutsopp finns det ju ganska gott om i den skogen, trodde först på såna men kom och tänka på Tinas fynd, den kanske inte är så ovanlig utan möjligtvis platsen man normalt sett inte ens tittar på?

0

svampstaff

12 aug 2010 kl. 21:08

Precis likadan skog som scharlakansvårskål växer på Jan:)

0

Jan A, Uppsala

12 aug 2010 kl. 21:26

Finns tyvärr inte heller här;(
får väl kolla gråalsplanteringarna i Uppsalas SW utkanter - men dom är nog för torra…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone