0 1530 visningar

6 svar

Ont i magen

Ingrid Lindqvist

12 aug 2010 kl. 11:07

För några dagar sen skröt jag om rikligt fynd av Karl Johan. Jag satte i mig en hel del. Omelett med svampstuvning till lunch och svamprisotto till middag. Magen blev inte helt lycklig över detta. Inget allvarligt och det var bara jag som mådde så. Nu undrar jag lite över hur pass hårdsmält svamp egentligen är. Finns det gränser för hur mycket man bör äta?

0

MariaW

12 aug 2010 kl. 11:24

Svamp är hårdsmält föda. Hur mycket magen tål är individuellt från person till person och olika beroende på typ av svamp så det finns väl egentligen inga gränser för hur mycket man bör äta, mer än “lagom är bäst” och vad som är lagom måste ju var och en testa sig fram till.

0

Ninjakotten

12 aug 2010 kl. 16:37

Jag har hört att svanparna suger upp skadliga ämnen i luften tungmetaller och så,satt lagom e bäst det tror jag med och ännu lite mindre av lagom om det är nära en väg tex,,,

0

Roffe

12 aug 2010 kl. 16:42

Äter man svamp flera ggr i månaden vänjer sig magen..

0

"JAS" Helsingborg

12 aug 2010 kl. 20:43

0

MariaW

12 aug 2010 kl. 21:09

Oj, det var ju ganska stora mängder svamp man kunde äta utan att behöva oroa sig för risken över tungmetaller enligt den rapporten.

0

Elisabeth Jansson

12 aug 2010 kl. 21:41

Svamp är svårsmält,därför ska den stekas ordentligt för att man ska må bra om man lätt får magknip.

K-J innehåller ju mycket gulsnylting i år och rötmånad samtidigt så det gäller att hantera svmpen rätt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone