0 1739 visningar

6 svar

Vilken sopp är detta?

Malin Bjärnlid

12 aug 2010 kl. 18:16

Har denna sopp växande i gräsmattan och var rätt säker på att det var smörsopp men det har jag konstaterat att det inte är. Foten är ganska tunn och svampen är brun med ljust gula till mörkgula lite kantiga rör. Det finns små små droppar vid rören. Hatthuden går att dra av och är ljust tegelrödbrun

Vilken sopp?

0

Ninja

12 aug 2010 kl. 18:54

Grynsopp :)lika god som smörsoppen!!

http://svampguiden.com/art/visa/suillus_granulatus

0

MariaW

12 aug 2010 kl. 21:24

Håller med Ninja om att det är grynsopp, fullt godkänd matsvamp alltså.

0

Malin Bjärnlid

13 aug 2010 kl. 09:15

Men jag tycker foten är betydligt tunnare än på bilden av grynsopp. Hattens form stämmer inte heller vare sig på unga eller äldre exemplar. Den svamp jag hittar är liksom tunnare men den är inte lika liten, eller särskilt lik, pepparsopp. Eller är det bara jag som är svampnojig?

0

Boman

13 aug 2010 kl. 20:53

Man ska vara försiktig. Men svamparna ser inte alltid, eller oftast inte precis likadana ut som på bilder av andra av samma art. Kolla andra kännetecken som lukt, smak,  rör, färg, skäryta etc. När du är helt säker kan du äta svampen.
Inte för att det finns så många giftiga soppar direkt.

0

Ninja

13 aug 2010 kl. 22:30

det karakteristiska för just grynsopp är “dropparna” under hatten
sen är det så med svampar att de sällan har ett exakt standardmått, däremot kan man se var de växer och checka av alla punkter på artbeskrivningen (el det man tror är det)

om du är nojig kan du avvakta tills en med en () svarat

det är klokt att vara försiktig :)

0

ninja

13 aug 2010 kl. 22:31

() betyder stjärna, av nån anledning dyker det inte upp här när man knappar in det

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone