Har denna sopp växande i gräsmattan och var rätt säker på att det var smörsopp men det har jag konstaterat att det inte är. Foten är ganska tunn och svampen är brun med ljust gula till mörkgula lite kantiga rör. Det finns små små droppar vid rören. Hatthuden går att dra av och är ljust tegelrödbrun
Vilken sopp?
Men jag tycker foten är betydligt tunnare än på bilden av grynsopp. Hattens form stämmer inte heller vare sig på unga eller äldre exemplar. Den svamp jag hittar är liksom tunnare men den är inte lika liten, eller särskilt lik, pepparsopp. Eller är det bara jag som är svampnojig?
Man ska vara försiktig. Men svamparna ser inte alltid, eller oftast inte precis likadana ut som på bilder av andra av samma art. Kolla andra kännetecken som lukt, smak, rör, färg, skäryta etc. När du är helt säker kan du äta svampen.
Inte för att det finns så många giftiga soppar direkt.
det karakteristiska för just grynsopp är “dropparna” under hatten
sen är det så med svampar att de sällan har ett exakt standardmått, däremot kan man se var de växer och checka av alla punkter på artbeskrivningen (el det man tror är det)
om du är nojig kan du avvakta tills en med en () svarat
det är klokt att vara försiktig :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.