0 478 visningar

8 svar

Sopp hjälp...

Stoffe

12 aug 2010 kl. 19:04

Hittade denna sopp i bland skog. Bok, barr, björk och hassel. Den är liksom luden på hatt och fot som hår eller små fjäll, beige till färgen både sporer, hatt och fot. Den blånar vid tryck och vid snitt får den en härlig blå färg, inte så mörk som de vanliga blånade soppar. Någon som vet då jag inte kan hitta den i böckerna.

?

0

Tony S

12 aug 2010 kl. 19:19

Bilderna är svårtydda, lite ufo- varning. ;)

Men tycker nog ändå att man kan ana att det är blåsopp (Gyroporus cyanescens) du har hittat. Hela svampen är ganska blek, närmast beige och blånar vackert. Foten är kamrad som på din bild.
Skulle behövas bättre bilder för en säkrare bestämning.

0

Stoffe

12 aug 2010 kl. 19:23

Tyvärr så är det vad min mobil klarar av Tony. Får väl skaffa en bättre kamera för framtida frågor.
Tack för svaret.

0

Stoffe

12 aug 2010 kl. 19:28

Är den ovanlig eller varför kan jag inte hitta den i någon av mina böcker? Antar att den inte är giftig eller illa smakande för då hade det förmodligen varit med i någon av böckerna.

0

Tony S

12 aug 2010 kl. 19:38

Om det är den arten är den ätlig, dock relativt sällsynt och man kanske bör låta den stå när man hittar den.
Men som sagt, bilderna håller inte för en säker artbestämning.
Slutsats - ät inte om du inte själv är helt säker.

0

Stoffe

12 aug 2010 kl. 19:45

Kikade runt lite på gamla inlägg och tycker det stämmer in rätt bra på mina ex också. Får väl låta dem stå i framtiden. Soppar är ju ett ganska så ofarligt släkte så.... är inget kalkrikt område jag bor i.

0

MariaW

12 aug 2010 kl. 20:46

I svampboken jag fick hem idag står att läsa “Mindre allmän i södra Sverige, sällsynt norrut till Gstr.”, att den endast förekommer i en liten del av Sverige och där sparsamt kan ju vara en av anledningarna till att de inte finns med i alla svampböckerna.

0

Stoffe

12 aug 2010 kl. 21:01

Vilken bok var det MariaW?
Tack för alla svar.

0

MariaW

12 aug 2010 kl. 21:13

Boken jag läste det i heter “Svampar - En fälthandbok” skriven av Svengunnar Ryman, Ingmar Holmåsen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone