Jag har konserverat mycket svamp i glasburkar. Förr i tiden med den typiska metallklämman över lock och gummiring och sedemera även i vanlig glasburk med skruvlock.
Det senare fungerar bra, men man riskerar rost i locket, vilket kan ställa till det ordentligt för både konserv och hälsan.
Nu inhandlade jag ett antal av dessa och måste bara fråga om burken tål det tryck som uppstår inuti?
Man måste ju ta till ordentlig kraft för att kunna stänga?
Och stänga måste man ju innan den placeras i vattenbadet.?
(OK, är kanske en fegis, men vill gärna ha det bekräftat).
Jag testade konservering i burk med skruvlock förra året. Detta enligt den beskrivning som ligger på svampguidens hemsida. Nu har jag ännu inte smakat på svampen, men det är fortfarande vakuum i burkarna (“knappen” på locken är intryckt) och svamparna ser helt ok ut i burken. Burkarna tålde definitivt trycket när locket var på. Enda oron jag kan känna för att äta dom är botulinumtoxin som kan bildas vid dålig konservering. Å andra sidan är jag tämligen säker på att det förstörs vid upphettning.
Tack båda för svar.
Jo, jag har konserverat allt möjligt i glas med skruvlock och med bra resultat, men nu tänkte jag göra mig till med vackra enhetliga burkar….
(Har fått en ny matkällare med fina hyllor och tänker mig att ta in väninnor för visning som skall säga “Guuuud, va läckert”, alltmedan jag blygsamt skryter om att “vaddå?? Det här är väl ingenting…ordnade jag på en eftermiddag…)
Jag har även syltat svamp, men då steriliserade jag dom inte, utan de fick hålla sig i ättiks- eller vinäger-lagen.
Har Du (Katrin) steriliserat dina?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.