Hej!
Sist plockade vi med medhavda papperspåsar, som är styva och håller formen. Känns mycket lättare
då en vanlig svampkorg kan vara lite bökig att ha med sig i skogen, samtidigt när man bär på ett barn.
Fråga: var får man tag på bra svampkorgar? IKEA?
Fråga 2: vad tycker ni om ovanstående?
Jag letar ständigt bra svampkorgar, helst i nät som man kan vika ihop och ha i fickan, men i brist på sådana köpte jag billigt vanliga tygpåsar som verkar andas rätt bra…typ shoppingpåsar
papperspåsar har jag annars ofta använt men om det är aningen fuktigt ute så går de lätt söder vilket är lite jobbigt
Jula säljer en Pick-nick korg i tyg. Har testat den i skogen ett tag nu. Hopfällbar,med lock möjlig att stänga bara delvis eller helt, lite klumpiga handtag men praktisk att ha liggande i bilen då den inte tar någon plats. Annars har jag korgar i spån och flätad pil.
Hellre papperspåse än plast-.
Tusen tack för era svar!
Apropå plastkorgar från livsmedelsaffärer, så hittade vi i en bod i stugan gamla livsmedelskorgar av metal. De tog vi ut en sväng för svamprunda i skogen. Väger dock en del. Men vad gör man om man inte har några andra alternativ.
Papperspåse med plastpåse som skyddande ytterhölje lätt som en förträfflig idé.
Mvh.
Gammal livsmedelskorg som ursprungligen användes av frugans morföräldrar till att förvara äpplen
poängen är att svampen skall ligga så luftigt som möjligt,alltså skall man inte anvä
nda plastpåsar,ej heller tygpåsar för de klämmer ihop svampen,en del fyller sin korg med avklippta mjölkpaket,totalt fel det oxå, då ligger inte svampen luftig, då kan man lika gärna plocka i plasthink
visst gör den det , men när man bär en påse av något slag upptill. så klämmer den ihop och deformerar de svampar som ligger i botten och på sidorna. den är väl OK om man håller påsen på undersidan, men gissar att det är ganska svårt att gå omkring i skogen och bära en påse så
Jag har som så många andra provat olika korgar och påsar. Senast provade jag Willys tygpåsar men som Klas så fint påpekar kläms svampen i en påse/bärkasse, så jag tycker att tygpåse/kasse skall användas i nödfall, jag har alltid en i fickan som extra om det skulle visa sig att en korg inte räcker till då man kanske är långt från hem och bil. Fördelen med plastkundkorg är att de passar i varandra och man kan bära två tomma eller en full och en tom i samma hand. Är det sedan mycket svamp och man som jag har en röd korg som syns bra så kan man ju bara ställa ifrån sig den och fylla nästa och bära båda till bilen fulla av läckerheter. Så det här med papperskassar, fyllde en sådan med stolt fjällskivling en gång och halvvägs till bilen gav botten vika, hur kul är det?
juteväv var oprdet jag inte fått fram
det finns risförpackningar i sån med plastinnerpåse som man kan ta bort så det blir luftväxling
korg är väl bäst men inget för mig då jag är fotgängare och vill kunna få ner allt i min ryggsäck då jag går genom “ickesvampmark”
Jag har hört en annan anledning till att använda korg (förutom att det är luftigt och svampen blir inte klämd) och det är att man kan sprida sporerna, är det någon som har hört det förr?. Jag har plockat svamp 3 km från vår stuga och vi började plocka svamp för ett par år sen, varje år har vi hittat fler och fler svamp av de arter vi har plockat på vägen vi brukar gå vilket få mig att tro på att vi har spridit sporer av bland annat Gula kantareller, för ett par veckor sen plockade vi jättemycket på skogsvägen, så pass att vi inte har hunnit iväg hela de 3 km som det brukade ta innan vi såg första exemplaren förr i tiden!. Så för mig känns det som en bekräftelse på att vi har spridit sporerna på vägen hem.
:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.