0 1211 visningar

3 svar

Syrlig fjällskivling?

Daniel Persson

28 aug 2006 kl. 22:04

Hej!
Hittade dessa krabater i gräsmattan här i byn. Luktar mycket karakteristiskt, och jag är nästan hundra på att det är frågan om syrlig fjällskivling.

Har någon annan sett så här ljusa exemplar av den svampen?

Till saken hör att jag en bit bort från detta mycel hittade en annan syrlig fjällskivling med rätt färg på hattmitten (chokladbrun) som luktade exakt likadant. Därav slutsatsen.

Tilläggas kan att foten är slät och lite pärlemorglänsande, vilket inte stämmer in på så många andra fjällskivlingsarter.

0

Franco Matli

29 aug 2006 kl. 00:28

Svårt att svara fast bilden är perfekt.
Det finns vit fjällskivling som växer på gräsmattor och smakar rättika.
Hos syrlig fjällskivling är lukten obehaglig påminner om plast, gummi.

0

Irene A

29 aug 2006 kl. 08:00

Det har beskrivits en form eller varietet som ser ut exakt som dina krabater:
Lepiota cristata var. pallidior.
De är mycket lika bilden av den i Pilze der Schweiz.

0

Daniel Persson

29 aug 2006 kl. 08:15

Hej, och tack för hjälpen!

Franco: Jag har svårt att identifiera lukten riktigt, men den luktar mycket speciellt, så det stärker teorin att det skulle vara syrlig fjällskivling…

Irene A: Tack så mycket för tipset, jag har tyvärr ej boken du refererar till, men en Google-sökning producerade en bild som överensstämmer väldigt väl med min kollekt. Ska se till att torka kollekten så fort jag kommer hem idag (hann inte igår).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone