0 522 visningar

7 svar

Sååå nybörjare..

Camilla

13 aug 2010 kl. 16:03

Alla bara pratar om hur mycket Karl-Johan det finns överallt och visst när jag kommer ut i skogen så finns det massor av svamp somm ser ut som KJ men hur vet jag om det är rätt? jag har tagit med mig hem och kollat i böcker men jag är fortfarande osäker. Något bra tips?

Sedan om jag nu skulle lyckas hitta några hur ska jag rensa dem? vad går att äta och vad går att torka?

0

MariaW

13 aug 2010 kl. 16:21

Ett tips är att ta kort på svampen och få hjälp med att få dem identifierade här om du känner dig osäker.

Du rensar genom att ta bort rören under hatten och genom att skära bort det jordiga vid foten, ta gärna bort rören redan i skogen och dela även svampen på mitten för att se att den är fri från insekter.

Du kan äta allt på en KJ och alla delar går bra att torka, skär den i små små bitar innan du lägger dem på tork.

0

Tony E

13 aug 2010 kl. 19:21

Inga soppar är giftiga. Bittersoppen smakar illa. Känns vid smakprov. Lycka till.

0

Annika

13 aug 2010 kl. 21:58

Djävulssoppen eller väl ändå giftig?

0

Thomas i södertälje

13 aug 2010 kl. 22:43

gallsoppen ska inte vara nån höjdare o den är ganska lik kj

0

svampstaff

13 aug 2010 kl. 23:10

Folk snackar mkt. skit oxå, om hur mkt. det finns.
Detta är ett av fler usla Karljohan år, däremor ett mkt. bra år för finluden stensopp som finns överallt maskäten.
Den som påstår annat ljuger..
överbevisa mig gärna med bilder:)

0

Boman

14 aug 2010 kl. 07:18

Kallar är bra att börja med. Varför ska man ta bort rören? De är fasta och fina på unga ex och endast de är värda att plocka. Så låt du rören sitta kvar! Dela svampen, rakt igenom, så ser du om larverna hunnit före. Är svampen mjuk, lämna en kvar för antingen är den gammal eller så är den angripen av soppsnylting. Skär bort jordiga delar, borsta bort skräp, that´s it. Den mest lättrensade svamp som finns.
När det är så varmt som nu är de flesta angripna av sorgmyggans larver, de små vita. En och annan knäpparlarv hittar jag också, de hårda stora gula larverna.
Leta i gamla trådar, det finns mycket skrivet om torkning och recept.

0

Effe

14 aug 2010 kl. 11:08

Jag är också en nybörjare, men har en svampintresserad fru.

Följande punkter tänker jag på, som en amatör:

1. Letar igenom svampboken eller kollar på svampguiden efter en bild som stämmer.

2. Finns det några förväxlingssvampar, ta reda på skillnaderna. Det kan vara så lite som färgen under hatten (exempelvis finluden stensopp och karl-johan) som hjälper.

3. Vad för slags växlighet (trädsorter) är det där du plockade svampen. Detta kan också svara på vad du har hittat. Detta använde jag för att vara säker på om det var en panterflugsvamp eller en brunflugsvamp.

4. Sist men inte minst, lär känna igen de få giftaste svamparna.

Hemma så skivar vi den och lägger bitarna, inom 24 timmar, i en torr stekpanna på 6:an och ser till att allt vatten kokar bort. Sedan slänger man in en klick smör, bryner svamparna lite och lägger resultatet på en rostad macka. Mums!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone