Mina egna gissningar:
Bildserie 1:
Vinkremla.
Ingen lukt eller smak. Växer i gräsmark med ek, tall, björk. Klibbig, lite rödfärgad när man drar av hatthuden.
Bildserie 2:
Grönkremla.
Växte i gräsmatta med björk och ek.
Mild smak.
Bildserie 3:
Här är jag s.k. helt säker på Kantkremla.
Men, finns det någon förväxlingssvamp?
Har jag gissat rätt eller finns det fler förslag?
Tacksam för hjälp.
Hallå Enelie
Vinkremla vet du säkert det är om den är mild, vinkremlan grånar i snittytorna. Grönkremlan har jag aldrig hittat någon mild, alla grönkremlor lär vara ätliga men smakar lite starkt ändå i rått tillstånd. Kantkremlan vet jag inte om någon dubbelgångare, jag har slutat smaka är hatthuden kötttrosa och kanten fri från hud tar jag den.
Hej på er och tack!
‘Vinkremlan’ grånar inte i snittet men det var det enda jag kom på som gissningsvamp.
(Det här är andra försöksåret för kremlor fö mig. Förra årets tester gjorde att jag ständigt gick omkring med ‘illa’ smak i munnen:(
Men någon gång ska jag väl lyckas lära mig någon kremla också:)
Tack Tony S!
1. Jodå det finns en gran ganska nära (missade den förut).
Men jag känner ingen smak av nöt/mandel. Och, skivorna sitter ganska så hårt fast (jag trodde att de skulle lossna lätt på en Mandelkremla.)
Jag ska kolla vidare på dina förslag på 2:an.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.