0 669 visningar

7 svar

Musslingar ???

Lena M

13 aug 2010 kl. 19:12

I dag såg jag två olika musslingar och jag kan inte artbestämma dem.

Den vita luktar mjöl men hade en skarp smak,finluden, växte på murken stubbe, vet ej vad ?

Den andra också på stubbe, färgen gick åt beige ( svårbestämd ), tyvärr smakade jag inte på dem.

Är det någon som vet namnen på dem ?

musslingar

0

Ninja

13 aug 2010 kl. 19:17

första tycker jag liknar ostronmussling..

0

Lena M

13 aug 2010 kl. 19:37

Ja formen liknar blek ostronmussling men färgen, kan det vara grönmussling kanske ?

0

Lena M

14 aug 2010 kl. 07:14

Ingen som har namnförslag på musslingarna, eller kan hänvisa till sida, litteratur ?

0

"JAS" Helsingborg

14 aug 2010 kl. 09:18

Första skulle jag tippa på ringmussling, den andra liknar ostronmussling tycker jag. Jag har aldrig smakat på andra musslingar än ostronmussling och den både smakar och luktar gott men som sagt vad de andra smakar vet ag inte. När det gäller ostronmussling gjorde jag så att när ostron säsongen tog fart ordentligt köpte jag några i butiken och tog med mig ut i skogen och jämförde med mina fynd så var den saken klar:)

0

Lena M

14 aug 2010 kl. 09:37

Tack för förslag Jas, skall kolla upp det senare nu skall jag på turné :)

Här finns inga ostronmusslingar i aff. det är ju landet vet du väl.

Du som är kunnig vet säkert vad detta är, kan det vara gamla glansgryn ?

Vet inte

0

Irene A

15 aug 2010 kl. 23:02

Den vita musslingen, kan inte det vara vit sågmussling (Lentinellus auricula) om den hade skarp smak?

Den andra, beige/lila saken, kan vara broskmussling med tanke på växtsättet.

0

Lena M

16 aug 2010 kl. 07:10

Tack för förslag Irene, nu har jag läst den info jag hittat och det verkar vara de arter du säger. Den vita musslingen var mkt. skarp i smaken det blev att skölja munnen efteråt :).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone