0 365 visningar

7 svar

Ny här och svampnyfiken - hjälp!

Linda

13 aug 2010 kl. 21:35

Hej Svampvänner,

Jag och min pöjkvän är nya svampälskare men vi har tyvärr inte så mycket aning. Vi försöker hitta svamparna i vår bok, men det känns ändå sådär.
Nu har jag hittat Er och den här trevliga sidan och vi hoppas bli lite mer säkra i vårt svampletande.

Vi har hittat några jättefina svampar och hoppas att ni kan hjälpa oss att bestämma arterna.

0

Thomas i södertälje

13 aug 2010 kl. 22:40

Den första ser ut att vara en karl-johan.

0

Enelie, Linköping

13 aug 2010 kl. 23:18

Välkommen till forumet Linda!
Jag håller med Thomas om den första.
De andra är lite knepigare.

0

Lena M

14 aug 2010 kl. 07:22

Kopparröd stensopp, tallkalle tycker jag det ser ut som på bild 1.
2-an någon fingersvamp, förmodligen oätlig.

3-an, ser ej vad,fota undersidorna också så att vi ser om svampen har skivor eller porlager.

Ja ni kommer att lära mkt. i svampguiden med tiden :)

0

Boman

14 aug 2010 kl. 07:24

Hej Linda, hoppas er svampbok är av nyare årgång. I de gamla finns mycket som inte längre ska ätas då nya rön hittat gifter i dem.
Fingersvampar hör till sådant. Den där spretiga vill säga. De är svåridentifierade, lätta att förväxla och många ger magbesvär.
Din översta bild är en Karl-Johan. Den nedersta kan vara lite vad som. Man behöver se en bra bild av hatten, form, färg och yta. Också undersidan, om där är skivor, rör eller annat. Foten är också viktig, finns där en ring, eller något vid jordytan. Utan den infon kan man inte göra en säker identifiering.
Ta kontakt med en svampklubb på din ort. De finns listade här: http://svampguiden.com/lankar.asp

0

Mickeleh

14 aug 2010 kl. 12:23

Undrar om inte 2:an är en kandelabersvamp, ser ut att växa på ett murket träd.

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2010 kl. 13:39

Visst är tvåan en kandelabersvamp, ej matsvamp, rödlistad!
Trean ?. Bilden inte tillräckligt bra.

0

Linda

15 aug 2010 kl. 00:19

Vad trevligt att direkt få så många svar och så mycket hjälp!

Vi har lärt oss det första - göra bättra bilder ;)

Det känns som att vi kommer att få mycket kul på forumet framöver.

Svamp på bilden 2 växte just på ett murket träd, så det låter ju ganska troligt att det är en kandelabersvamp. Vi tyckte båda att den är jättehäftig.

Vi är nu lite sugna att ge oss ut igen och fota vidare.
:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone