6 underbara timmar i skogen gav mkt att rensa ikväll men även en del frågetecken.
Första bildserien är på en liten svamp, ca 1,5cm hög och strax över 1 cm i diametern. Växer på en stubbe, troligen gran, och färgen var det som väckte min nyfikenhet. I verkligheten var den ngt mörkare än på korten.
Känner för tillfället varken lukt eller smak men utseendet kanske räcker för id på den här?
Sista serien med bilder. Här är det bild 1 jag undrar över. Växer just nu överallt i skogen hemma och jag misstänker att det kan vara rodnande flugsvamp? Tänkte aldrig på att se ifall den rodnade i brottytor.
Bild 2 liten söt flugsvamps baby:)
Bild 3 en flugsvamp som höll koll på mig och hunden;)
Tack på förhand och hoppas ni alla får en underbar helg
Flugsvampar
Tack Tomas.
Efter att ha kollat runt lite kan jag hitta likheter men är inte helt säker än.
Står att Broskmussling växer på löv, helst björkstubbar så har jag så fel angående trädslag eller är den här växtplatsen ett undantag eller är det ngt annat än Broskmussling?
Enelie, förstår att det är en av dina favoriter för den lyser verkligen på långt håll:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.