0 410 visningar

11 svar

Dagens frågetecken

Madde Småland

13 aug 2010 kl. 22:33

6 underbara timmar i skogen gav mkt att rensa ikväll men även en del frågetecken.

Första bildserien är på en liten svamp, ca 1,5cm hög och strax över 1 cm i diametern. Växer på en stubbe, troligen gran, och färgen var det som väckte min nyfikenhet. I verkligheten var den ngt mörkare än på korten.
Känner för tillfället varken lukt eller smak men utseendet kanske räcker för id på den här?

0

Madde Småland

13 aug 2010 kl. 22:38

Här kommer 2 bilder på en lysande orange ticka som växer på en liggande björkgren. Relativt liten som syns på den ena bilden.

0

Madde Småland

13 aug 2010 kl. 22:44

Sista serien med bilder. Här är det bild 1 jag undrar över. Växer just nu överallt i skogen hemma och jag misstänker att det kan vara rodnande flugsvamp? Tänkte aldrig på att se ifall den rodnade i brottytor.

Bild 2 liten söt flugsvamps baby:)
Bild 3 en flugsvamp som höll koll på mig och hunden;)

Tack på förhand och hoppas ni alla får en underbar helg

Flugsvampar

0

Enelie, Linköping

13 aug 2010 kl. 22:49

Det var ett färgglatt inlägg.

Det ska bli spännande och se vad du får för svar, speciellt den första.

(2:an tror jag är en Cinoberticka.)

0

Madde Småland

13 aug 2010 kl. 22:56

Hej Enelie, så du är också här ikväll:) Kollat ditt förslag och ser ut som att du har rätt på den:)

0

Tomas K

13 aug 2010 kl. 22:56

Jag tror att det är broskmussling i serie ett och håller med om cinnobertickan.

0

Enelie, Linköping

13 aug 2010 kl. 23:16

Madde,
Cinnobertickan är en av mina favoriter. Den har en så underbar färg.
Speciellt när man hittar den på vintern så kan den lysa upp ett helt kalhygge när den klär in en hel låga.

0

Madde Småland

13 aug 2010 kl. 23:45

Tack Tomas.
Efter att ha kollat runt lite kan jag hitta likheter men är inte helt säker än.

Står att Broskmussling växer på löv, helst björkstubbar så har jag så fel angående trädslag eller är den här växtplatsen ett undantag eller är det ngt annat än Broskmussling?

Enelie, förstår att det är en av dina favoriter för den lyser verkligen på långt håll:)

0

Karin W

13 aug 2010 kl. 23:57

Jag tror också att det är broskmussling, den verkar vara väldigt vanlig justnu. Och jag tror att din stubbe är från ett lövträd.

0

Madde Småland

14 aug 2010 kl. 00:53

Tack Karin. Suttit och kollat varje bok jag har och ditt och Tomas förslag verkar vara rätt.

Får ta mitt misstag med stubben som ett tecken på att jag måste ut mer i skogen igen:)

Serie 3 bild 1? Ngn som kan bekräfta eller dementera?

Tack på förhand:)

0

Effe

14 aug 2010 kl. 02:00

Serie 3 bild 1 är sann. panterflugsvamp.

Vi hittade en liknande i vårt närområde.

0

Effe

14 aug 2010 kl. 02:04

Serie 3 bild 1 är sann. panterflugsvamp. Vi hittade en liknande i närområdet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone