0 1122 visningar

4 svar

Från spor till svamp

Pita

14 aug 2010 kl. 16:39

Hej.
Jag undrar om någon vet hur lång tid det tar från att sporer från en svamp (låt oss anta att det är en sopp och under gynnsamma förhållanden), landar på “ny” mark tills mycelet bildar nya svampkroppar.

0

Pita

16 aug 2010 kl. 21:01

lyfter min fråga, för att se om någon () vet svaret.

0

Lill, Skellefteå

16 aug 2010 kl. 22:50

Mycket svår fråga!
Tror det är väldigt olika från svamp till svamp. Symbionter behöver nog längst tid.
Du kan jämföra svampen med ett äppelträd där mycelet är trädet och fruktkropparna äpplet. Som du förstår kan det ta lång tid.
Saprotrofer tror jag är snabbare. Går säkert att hitta information om de genom att läsa böcker om svampodling.

0

Fredrik

17 aug 2010 kl. 12:49

Ca 10 år för kantarell
Hemma på gräsmattan fick vi rutsop 2år efter vi rensat svamp där.

Champinjoner o liknade en säsong

0

Karl S

17 aug 2010 kl. 16:41

Det tar i regel många år, det är mycket som måste stämma och man får ta med i beräkningen att alla sporerna från en svamp kan hamna på hälleberget. Som sagt, det bör vara lättare för saprofyter. Sen är ju de högre svamparna flerkönade och det gäller att två mycel av olika polaritet blir kära i varandra, etc… :=D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone