hej försöker lära mig kremlor och den här är ganska vanlig, men den smakar ibland starkt, den här var mild, det är svårt att bestämma, men har någon ett gott råd och vad är det bäst att börja med vad gäller kremlor, (gröna gula?) har inte kommit så långt än att jag börjat laga till dem tack
kremla
Den här ser ut som en typisk storkremla, en av de allra vanligaste barrskogsarterna på lite surare mark. Äppelröda hattar (täcker variationsbredden bra) och ofta med blekt rosa stråk på foten.
Eftersom det är provsmakning som gäller för kremlor när man lärt sig känna igen släktet, är det smart att undvika de klart röda/rosa - och den rent grå nässelkremlan.
Säkrast att börja med är de tre mycket vanliga arterna som grånar (gul- tegel- och vinkremla).
Jag tycker det ser ut som en ganska typisk kantkremla: Hård och fast, köttröd hattfärg. Den avviker dock lite genom att ha svagt rosa ton nedtill på foten och genom att inte ha så tydligt naken” hattkant. Vidare är skivorna gulare hos storkremla. Här är de för grå, men bör ha varit vita. Att den var helt mild talar också för kantkremla.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.