Hej!
Det är visst ingen som svarat på din fråga om C.malicórius grönköttig spindelskivling mig veterligen så har den inget synonym namn goggla så finns det massor med karakteristiska bilder.
Jag känner till de här svamparna för jag har svampfärgat i 30 år.
Hej!
Svårt att säga på bilden om det är den,när de är unga är de lätta att bestämma tycker jag,växer på rikare mark eller i granplantering,hatten är kraftigare och inslag åt det svarta hållet,och skivorna är skarpt orange,då ser man tydligt att köttet i hatten skiftar i grönt.
Det blir en klar skarp orange lyster på garnet.
Många blodspindlingar blev det.
Gregers sidobild kan inte vara nåt annat än blodspindling. Konstigt det där med lamellerna. Gunhilds och Lenas är utan tvekan oxo sådana.
Cinnoberspindling växer enbart i ädellövskog, helst med bok och är mer hygrofan, Gunhilds C. malicorius ser ut att vara rätt bestämt. Den arten har verkligen gått till i Dalarna i år, kryllar överallt.
Irene, den växer vanligen i lite rikare men inte nödvändigtvis kalkrik granskog (exvis Alderängarna som du väl känner, där DanB och jag hittade den häromdagen i stora mängder). Det är inte den enda Dermocyben som är grönköttig, C. cinnamomeus och C. fervidus kan ha svaga toner av grönt ibland och C. malicorius saknar den ofta, så namnet är aning missvisande. Det som kännetecknar C. malicorius är att sporerna är mindre än hos alla närstående.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.