0 990 visningar

24 svar

Blodspindling?

greger

14 aug 2010 kl. 23:13

Hej

Är detta Cortinarius sanguineus?
Har inga andra förslag iaf.
Är väl inte fullt lika vanlig som
C. semisanguineus? Annan biotop kanske?

blodspindling?

0

Elisabeth Jansson

14 aug 2010 kl. 23:27

Hej!
Det är sanguineus på bilden,jag hittade mina första idag.
Jag tycker att de kräver lite bättre marker,semisanguineus kan man hitta bland blåbärsriset.

Grönköttig kräver också bättre marker,det har jag hittat många av i år.

0

klas jaederfeldt

15 aug 2010 kl. 00:40

bör väl vara den, fast ovanlig lokal tycker jag , i östra sdml, hittade man den oftast i fuktigare miljöer till sammans med t.ex harsyra

0

greger

15 aug 2010 kl. 06:19

Hejsan
Tack för svaren.
(Den där C. malicorius har den nåt annat namn?
Hittar inte den på Swefungi).

Jo, det var lite rikare Granskog där jag hittade den. Men det var första gången jag sett den.

C.semisanguineus ser man i hundratal just nu om man går i Tallskog.

0

Blodspindling? knappast

Karl S

15 aug 2010 kl. 18:26

Klas, jag förstår din tvekan. Bilden visar en svamp med lameller som hos en vaxskivling.  Miljön borde i så fall vara gräs. Trots det har jag har svårt att få det till en spindling med dom lamellerna.

0

h

15 aug 2010 kl. 18:33

Varför inte cinnoberspindling?

0

glömde

Hans v E

15 aug 2010 kl. 18:34

signaturen igen

0

greger

15 aug 2010 kl. 21:05

Hej
Hittade en bild till. Bild från sidan

spindling?

0

Irene A

15 aug 2010 kl. 21:33

Jag kallar den i alla fall blodspindling.

0

gunhild Nordås

15 aug 2010 kl. 21:40

Jag har också hittat dem i dag.

0

gunhild

klas jaederfeldt

15 aug 2010 kl. 23:10

det är den typen av fuktigare lokal jag är vad att se den på

0

hans

klas jaederfeldt

15 aug 2010 kl. 23:11

ditt förslag tycker jag inte är så dumt

0

hans

klas jaederfeldt

15 aug 2010 kl. 23:11

ditt förslag tycker jag inte är så dumt

0

hans

klas jaederfeldt

15 aug 2010 kl. 23:13

nä föresten den går mera i orangerött

0

Greger

Elisabeth Jansson

15 aug 2010 kl. 23:57

Hej!
Det är visst ingen som svarat på din fråga om C.malicórius grönköttig spindelskivling mig veterligen så har den inget synonym namn goggla så finns det massor med karakteristiska bilder.

Jag känner till de här svamparna för jag har svampfärgat i 30 år.

0

Grönköttig

gunhild Nordås

16 aug 2010 kl. 08:06

Vad sägs om den här?

0

Grönköttig

Blodspindling

16 aug 2010 kl. 08:20

Är det bild på grönkötttig spindelskivling Gunhild ?

Jag såg fina blodspindlingar förra veckan i.a.f :)

0

Lena M

16 aug 2010 kl. 08:24

Är det grönköttig spindling på bilden Gunhild, tror aldrig att jag o.b.s den. Vilken färg ger den ?

Jag såg i.a.f fina blodspindlar gågna veckan :)

blodspindling

0

Grönköttig!????

Elisabeth Jansson

16 aug 2010 kl. 17:17

Hej!
Svårt att säga på bilden om det är den,när de är unga är de lätta att bestämma tycker jag,växer på rikare mark eller i granplantering,hatten är kraftigare och inslag åt det svarta hållet,och skivorna är skarpt orange,då ser man tydligt att köttet i hatten skiftar i grönt.
Det blir en klar skarp orange lyster på garnet.

0

Grönköttig!????

Lena M

16 aug 2010 kl. 17:30

Tack Elisabeth för info, jag vet att du är kunnig på färgsvampar.

I dag rekade jag i området där jag hittade lystickan och fann 3 till och ett par till på G, det blir spännande att färga med dem.

0

Karl S

16 aug 2010 kl. 18:18

Många blodspindlingar blev det.
Gregers sidobild kan inte vara nåt annat än blodspindling. Konstigt det där med lamellerna. Gunhilds och Lenas är utan tvekan oxo sådana.

Cinnoberspindling växer enbart i ädellövskog, helst med bok och är mer hygrofan, Gunhilds C. malicorius ser ut att vara rätt bestämt. Den arten har verkligen gått till i Dalarna i år, kryllar överallt.

0

Äntligen malicorius

Irene A

16 aug 2010 kl. 18:29

Så här vill jag att den ska se ut:

0

Äntligen malicorius

Karl S

17 aug 2010 kl. 16:45

Magnifik! 8=D

0

Äntligen malicorius

Irene A

17 aug 2010 kl. 22:59

Som jag har letat efter denna svamp! De gånger jag har sett den kan räknas på ena handens fingrar, och de har alltid varit små och få. Vad ska man gå i för slags marker för att det ska krylla av dem..?

0

Äntligen malicorius

Karl S

18 aug 2010 kl. 21:00

Irene, den växer vanligen i lite rikare men inte nödvändigtvis kalkrik granskog (exvis Alderängarna som du väl känner, där DanB och jag hittade den häromdagen i stora mängder). Det är inte den enda Dermocyben som är grönköttig, C. cinnamomeus och C. fervidus kan ha svaga toner av grönt ibland och C. malicorius saknar den ofta, så namnet är aning missvisande. Det som kännetecknar C. malicorius är att sporerna är mindre än hos alla närstående.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone