1. brandtaggsvamp, javisst
2. har du provsmakat?
3. blå tagg, ja
4. svart tagg, ja
6. tror också på besk kanstanjemusseron
7:1 sandsopp, 2 kan vara gammal alsopp
8. någon fjällskivling
9. inte atrosquamosum enligt min uppfattning. Den påminner om de små musseronerna i scalpturatumgruppen (mer eller mindre gulnande på skivorna med åldern) som jag har sett i kalkrik barrskog.
Hej!
Roligt att du hittat så mycket taggsvampar brandtaggsvampen är ju sällsynt,fanns det inte gul taggsvamp där också?
Är skogen stor?
Finns det något skydd?
Är det i samma skogen som du hittat sarcodon taggsvamparna som du visade bild på förra året
Jo jag vet att champisar är svartsporiga, ska kolla lite nämre nästa sväng dit, dom växte med ädellöv i en trägård/herrestad).
Hallå Elisabeth, jodå skogen är biotopskyddad, naturreservat.Det är min kronskålsskog vid tåkern, nån gul tagg såg jag inte ännu men det verkar röra sig ganska flitigt så det kanske kommer, sex olika blev det ju:)
Håller ni med om talltaggsvamp?
Förslag (den har ju lite “blå“fot!
http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/SpeciesInformationDocument/Sarcodon_Glaucopus_1437.pdf
Roligt att skogen är skyddad taggsvampen på serie 5 är jag tveksam till vad det är. Talltaggsvampen har jag bara sett en gång i verkligheten,den här svampen tycker jag inte att jag sett så mycket så jag tror att det kan vara den,men Irene som sett dem mycket tycker inte att det stämmer.
Då är det väl glaucopus den ändrar väldigt karaktär från att den är ung tills den växer till var.modestum vi får kanske snart svar efter DNA analys hur det ska vara jag kallar båda dessa för gäckande taggsvampen.
Nästa gång ska du skära den i mitten då ser man bättre hur fotbasen ser ut,när du fotat.
I den här skogen skulle det kunna växa violgubbe,finns de ramarior och guldkremlor där också?
Violgubbe trivs inte med tall som du skrev,vissa fynplatser i skåne med bok eller kanske Ek men i huvudsak granskog på rikare mark här är det grönsten som gäller och styckplockade träd förr som har varit bete för kor på vall och igräns med skog. Kuperat på två ställen,men inte på det tredje,där kan man skönja att det varit skogs ko bete.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.