0 493 visningar

28 svar

Taggsvampar.

svampstaff

15 aug 2010 kl. 16:38

Det har hänt mkt. vid tåkern på några dar, kryllar av taggsvamp, och tror jag fann iaf. fem olika arter.
Kan serie1 vara brandtagg?

0

serie2

svampstaff

15 aug 2010 kl. 16:40

Kanske skarp dropptagg?

0

serie3

svampstaff

15 aug 2010 kl. 16:40

Kanske blå tagg?

0

serie4

svampstaff

15 aug 2010 kl. 16:42

Är väl svart tagg?fast dom på sista bilden såg annorlunda ut?

0

serie5

svampstaff

15 aug 2010 kl. 16:43

Borde väl vara talltaggsvamp?(finns ingen gran)

0

serie6

svampstaff

15 aug 2010 kl. 16:44

Kanske brandmusseroner som det fanns rätt gott om?

0

serie7

svampstaff

15 aug 2010 kl. 16:46

Bild1 en okänd sopp vid tall?
Bild2 borde vara alsopp under gråal(suddig bild)

0

serie8

svampstaff

15 aug 2010 kl. 16:47

Vita kungschampinjoner.

0

serie8

svampstaff

15 aug 2010 kl. 17:55

Serie6 är ju inte brandmusseron, möjligtvis besk kastanjemusseron?

0

.

svampstaff

15 aug 2010 kl. 18:49

Tror jag hade svartfjällig musseron oxå? från tallskogen.

0

serie7

Jan A, Uppsala

15 aug 2010 kl. 19:50

De minst oskarpa är sandsopp.

0

.

Jan A, Uppsala

15 aug 2010 kl. 19:50

Inte svartjällig, men en av de grå.

0

serie2

Jan A, Uppsala

15 aug 2010 kl. 19:53

Smaka en liten droppe bara. Skapar ingt beroende…

0

Irene A

15 aug 2010 kl. 19:54

1. brandtaggsvamp, javisst
2. har du provsmakat?
3. blå tagg, ja
4. svart tagg, ja
6. tror också på besk kanstanjemusseron
7:1 sandsopp, 2 kan vara gammal alsopp
8. någon fjällskivling
9. inte atrosquamosum enligt min uppfattning. Den påminner om de små musseronerna i scalpturatumgruppen (mer eller mindre gulnande på skivorna med åldern) som jag har sett i kalkrik barrskog.

0

svampstaff

15 aug 2010 kl. 22:18

Det är nog vanlig dropptagg, ingen skarp smak.
Varför tror du inte på vit kungs?
Dom är enorma och hittas relativt ofta i den trakten kring Vadstena.

0

Champinjoner

Irene A

15 aug 2010 kl. 22:26

är svartsporiga. Svamparna på bilden är vitsporiga och har en typisk fjällskivlingsring.. Mitt tips är rodnande fjällskivling.

0

Taggsvampar!

Elisabeth Jansson

16 aug 2010 kl. 00:04

Hej!

Roligt att du hittat så mycket taggsvampar brandtaggsvampen är ju sällsynt,fanns det inte gul taggsvamp där också?
Är skogen stor?
Finns det något skydd?
Är det i samma skogen som du hittat sarcodon taggsvamparna som du visade bild på förra året

0

Taggsvampar!

svampstaff

16 aug 2010 kl. 06:04

Jo jag vet att champisar är svartsporiga, ska kolla lite nämre nästa sväng dit, dom växte med ädellöv i en trägård/herrestad).
Hallå Elisabeth, jodå skogen är biotopskyddad, naturreservat.Det är min kronskålsskog vid tåkern, nån gul tagg såg jag inte ännu men det verkar röra sig ganska flitigt så det kanske kommer, sex olika blev det ju:)
Håller ni med om talltaggsvamp?

0

serie5

Irene A

16 aug 2010 kl. 08:24

Ser mer ut som en Sarcodon. Talltaggsvampen brukar ha en markant ljus zon upptill på foten närmast taggarna, och inte så långt nedlöpande taggar.

0

serie5

svampstaff

16 aug 2010 kl. 12:10

Hm intressant, kanske slät då?
Dom satt alldeles intill tallstammar på minst tre ställen, totalt ca.12kroppar.

0

serie5

Jan A, Uppsala

16 aug 2010 kl. 13:31

0

serie5

svampstaff

16 aug 2010 kl. 13:53

Ja det är ju inte omöjligt, gjorde misstaget att ta med alla sorter hem utom just den?!
Men ska ner igen för en närmare annalys snart.

0

serie5

svampstaff

16 aug 2010 kl. 14:01

Ska bara visa hur det ser ut i skogen där, den är nerlusad med taggsvamp i tusental:)
Så det tar sin tid, men det är helt ok tycker jag.

0

serie5

Jan A, Uppsala

16 aug 2010 kl. 14:13

Du trampar väl inte på dom?!

0

serie5

svampstaff

16 aug 2010 kl. 14:19

Använder styltor:)

0

serie5

Elisabeth Jansson

16 aug 2010 kl. 17:31

Roligt att skogen är skyddad taggsvampen på serie 5 är jag tveksam till vad det är. Talltaggsvampen har jag bara sett en gång i verkligheten,den här svampen tycker jag inte att jag sett så mycket så jag tror att det kan vara den,men Irene som sett dem mycket tycker inte att det stämmer.
Då är det väl glaucopus den ändrar väldigt karaktär från att den är ung tills den växer till var.modestum vi får kanske snart svar efter DNA analys hur det ska vara jag kallar båda dessa för gäckande taggsvampen.

Nästa gång ska du skära den i mitten då ser man bättre hur fotbasen ser ut,när du fotat.

I den här skogen skulle det kunna växa violgubbe,finns de ramarior och guldkremlor där också?

0

serie5

svampstaff

17 aug 2010 kl. 20:20

Ramarior har jag inga sett än, har inte varit i den skogen förut på hösten, däremot såg jag början på vita fingrar, lite grövre som jag funderat på om det kan vara oalfingersvamp eller nåt liknande, violgubbe trivs väl inte med tall?

0

serie5

svampstaff

17 aug 2010 kl. 20:21

Opalfingersvamp skulle det stå och guldkremlor finns det med.

0

Svampstaff

Elisabeth Jansson

17 aug 2010 kl. 22:01

Violgubbe trivs inte med tall som du skrev,vissa fynplatser i skåne med bok eller kanske Ek men i huvudsak granskog på rikare mark här är det grönsten som gäller och styckplockade träd förr som har varit bete för kor på vall och igräns med skog. Kuperat på två ställen,men inte på det tredje,där kan man skönja att det varit skogs ko bete.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone