0 515 visningar

9 svar

Varför gå över ån...

Helena i Lund

15 aug 2010 kl. 17:49

Här igen, efter ett år som kunde vara roligare, och jag har saknat Forum och Svampguiden! Efter en lång skogsrunda idag, där jag kammade absolut noll, cyklade jag på svampsafari i mitt eget bostadsområde. Typiska täta parkplanteringar, hägg, rönn, lind, fågelbär, lönn, syren, you name it, och med stora åskregnsdränkta gräsmattor däremellan.
Ettan: Soppknoppar, sommarsopp?

0

Helena i Lund

15 aug 2010 kl. 17:57

Champinjon med små bruna fjäll på hatten, rosigt köttfärgad, framför allt mellan ring och hatt. Växte i gräsmattekanten i skuggan från buskplanteringarna.

0

Helena i Lund

15 aug 2010 kl. 18:13

Vill verkligen kunna nejlikbrosking, så jag håller tummarna för att det är den! Stora myllriga häxringar överallt på de stora gräsmattorna. God blommig doft, segtrådig fot.

0

Jan A, Uppsala

15 aug 2010 kl. 19:11

Ettan tycker jag är eldsoppsbarn, tvåan någon skogschampinjon och trean perfekt fotade, bombsäkra nejlikbroskar. Hej igen förrexten, Helena!

0

Helena i Lund

15 aug 2010 kl. 19:29

Hej själv Jan A! Tack för snabb hjälp, det var nejlikbroskingen jag var nällad på! Eldsopp skulle det ju kunna vara, men är styv Lundalera kalkrik? Den växer längs med cykelvägarna i buskageskugga, i hundratals! Tusan att den inte går att äta…

0

Birgitta D

15 aug 2010 kl. 19:41

Jag har torkat sådana bombsäkra nejlikbroskskivlingar men vet inte omn jag vågar äta dom.! Var är den typiska lukten. Stängde in färska svampar i en glasburk efter 1 vecka ser de lika fräscha ut och luktar inte nejlika det minsta.

0

"JAS" Helsingborg

15 aug 2010 kl. 21:19

Hej Helena! Jag har verkligen undrat vart du tog vägen. Har du varit i Vombs furu något? Där borde det bli/vara en hel del sopp nu tycker jag, tyvärr hinner jag inte dit än på några veckor, skall till Västervik imorgon igen och blir där i 10 dagar hoppas på mycket Stensopp på campingen. Ha det så bra så hörs vi:)

0

Helena i Lund

16 aug 2010 kl. 06:00

Hej JAS!
Jag var på “vårt” ställe ;)  igår, och icke så mycket som en pluggskivling! Absolut tomt! Jag hade jättehöga förhoppningar, med allt regn och värmen till, men icke! Lycka till i Västervik!

0

Helena i Lund

16 aug 2010 kl. 12:45

Funderar över champinjonerna… Växer det verkligen skogschampinjoner i öppen parkmiljö?

0

Helena i Lund

19 aug 2010 kl. 21:32

Nejlikbrosking är ju helt fantastiskt god! Skitkul med en ny art, som dessutom växer utanför stugknuten!! Finns det något att förväxla med, om man håller sej till parkgräsmatta, häxring, och kryddig blomdoft?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone