0 566 visningar

9 svar

Bladat från idag.

Fritjof Gbg

15 aug 2010 kl. 17:59

Serie ett.
En ticka(tror jag)med mycket små porer.I bokskog,ca 4cm bred.
Förslag?

0

Fritjof Gbg

15 aug 2010 kl. 18:07

Serie 2.
Bild 1 och 2.
Taggis i blandskog mest ek och hassel.ca 5 cm breda,mild lukt ock smak.
Bild 3.
I samma skog.Kan det vara brokspindling?God lukt och smak,lite som mandelkremla.Ca 4cm bred.

0

Fritjof Gbg

15 aug 2010 kl. 18:20

Sista serien.
Bild 1.
Murkling som växer i små täta ringar i barrmattan i granskog.Blek mössmurkling?
Bild 2.
En ganska kraftigt flugsvamp jag undrar över.Batterierna tog slut,så jag har ingen bild på den grå-bruna hattöversidan men några få fjäll in mot mitten.Några förslag?
Till sist dagens lilla fina skörd:)

0

Irene A

15 aug 2010 kl. 21:19

1. Sommarticka, Polyporus ciliatus
2. liknar zontaggsvamp, men den ska väl växa med gran..? Brokspindlingen är OK.

Flugsvampen med den strimmiga ringen tror jag är gråfotad flugsvamp, Amanita excelsa(spissa).

0

Fritjof Gbg

15 aug 2010 kl. 22:09

Tack Irene!
Det finns enstaka granar där taggisen växer
,även enstaka stor bok.En ovanlig skog för att vara här:).Jag återkommer när dom växt till sig lite.
Sommarticka klaffar bra.Gråfotad flugsvamp stämmer nog,fast den känns inte typisk direkt,Jag ska kubba dit imorgon och smakaoch kolla strumpan för det glömde jag.

0

Taggsvampen!??

Elisabeth Jansson

16 aug 2010 kl. 00:33

Hej!
Jag tycker inte att din taggsvamp ser ut som en zon taggsvamp,den verkar vara för trattlik och “kraftig” Färgen är inte sig lik heller.

Det finns en art som heter Phellodon confluens kustbunden art som växer i hedartad bok och ekskog längs västkusten.
Jag har aldrig sett den,ska se om jag kan hitta mer fakta på nätet.

Hittade en bild får se om det funkar! Länk

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://lh4.ggpht.com/_mLlRDfTm96s/R35TbZAMpnI/AAAAAAAAAco/VjRFbxjCXHE/phel%2BConfluens%2BP0501.jpg&imgrefurl=http://picasaweb.google.com/lh/photo/ASRmFeQntRTrBQOx_G2CGQ&usg=__jd10Tztju9Ta9NWQSr2wd-qLzbE=&h=600&w=800&sz=151&hl=sv&start=55&um=1&itbs=1&tbnid=ApDDaZN08W2i8M:&tbnh=107&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3DPhellodon%2Bconfluens%26start%3D40%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26rlz%3D1T4GGLL_svSE343SE343%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1

0

Taggsvampen!??

Elisabeth Jansson

16 aug 2010 kl. 00:43

Hej igen!

Jag kanske har helt fel,svårt att säga på bara en bild men här får du en utförlig beskrivning.
Förra året studerade jag just många olika fruktkroppar av zontaggsvampen för de kan se så olika ut men kännetecknet tycker jag är att de är ganska tunna,och mer zonerade på hatten än din!
Länk till beskrivning

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:CZaZGu_cfKcJ:www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/phe_conf.PDF+Phellodon+confluens&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESiUwhVNy4Stu73s6JVcr5h5CzKQamePcGpcgA6Q23y8lio7GXkur-P3vumEy4EHfyp5Q6twtWWKS4kBDUDiEPty8Khi-V5yJLvyBRvJqqtM5TCM2Px_vfQpIwzAcYMB6-LOj1iM&sig=AHIEtbS9eC9bSBi3CveuMRJ8Gsl6sXFdUg

0

Taggsvampen!??

Fritjof Gbg

16 aug 2010 kl. 12:33

Tack Elisabeth!
Dom är hittade vid stora hålsjån mellan Hyssna och Seglora så det är inte jättenära kusten.
Jag ska dit till helgen och kolla lite närmare.

0

Taggsvampen!??

Elisabeth Jansson

16 aug 2010 kl. 17:58

Hej igen!
Den är ju inte funnen på så många lokaler, så att växtplatsen inte ligger nära kusten tror jag inte har betydelse. Biotopen med bok ek är viktig. Du skrev att den var mild i smaken och det står det inget om att läsa,då smakade du på den och märkte också att det inte kom några röda droppar.

Jag har intresserat mig speciellt av taggsvampar då jag som svamp nybörjare hittade en skog hemmavid som skulle visa sig innehålla över 20 olika sorter av taggsvamp fördelade på de olika familjerna,därför är jag vetgirig när det gäller att få namn på dem.
Skogen innehåller mera sällsynta arter fingersvampar,violgubbe m.m.
Den är numera biotopskyddad.

Jag ser fram mot mer bilder av svampen,det kanske är en vanlig sort i alla fall.

0

Taggsvampen!??

Fritjof Gbg

16 aug 2010 kl. 20:33

Hej!
Den ska bli kul att följa!
Det stämmer att den inte hade röda droppar,för jag trodde det var dropptaggsvamp först.
Apropå dropp,finns det någon annan taggsvamp än dropp och skarp dropp som har röda droppar?Jag hade med en i en tråd förra året som inte riktigt ser ut som den milda brukar men är mild.Det kommer många fler i år:).
bifogar två bilder på årets.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone