0 489 visningar

10 svar

Stolt Fjällskivling?

Hans Johansson

16 aug 2010 kl. 18:50

Hittade dessa i en liten klunga vid vägrenen i en blandad granskog. Det som gör oss osäkra är ffa utseendet på foten. Den verkar tjockare och mer “homogen” i mönstret än vad vi sett på bilder. Dessuton är skivorna på den ena svampen ljusbruna i färgen.

Stolt fjällskivling?

0

RasBohlin

16 aug 2010 kl. 18:56

Jag gissar på rodnande fjällskivling.

0

Hans Johansson

16 aug 2010 kl. 18:58

Vi skrapade på foten och fick ingen färgförändring - kan det vara rodnande fjällskivling ändå?

0

Förlåt!

RasBohlin

16 aug 2010 kl. 18:59

Champinjon ska det väl vara, kungschampinjon?

0

Förlåt!

Tanja i gagnef

16 aug 2010 kl. 19:00

Ja jag tycker också att det ser ut som en kungschampinjon. Kolla bilden här på sidan under Matsvampar!

0

Förlåt!

Helena i Lund

16 aug 2010 kl. 19:02

Håller med Ras, inte tusan är det en fjällskivling?

0

Kungschampinjon

Michael Krikorev

16 aug 2010 kl. 19:32

Jag håller om kungschampinjon:
http://svampguiden.com/art/visa/Agaricus_augustus

0

Kungschampinjon

Michael Krikorev

16 aug 2010 kl. 19:33

Jag håller MED om kungschampinjon ska det vara :-)

0

Kungschampinjon

RasBohlin

16 aug 2010 kl. 19:46

Du kanske rent av håller AV den!! ;)

0

Tack för alla svar

Hans Johansson

16 aug 2010 kl. 21:38

Ja Kungschampion känns rimlig.

I vilket fall kan vi äta svamparna utan någon större risk att vi fått tag på någon giftig art?

0

Tack för alla svar

Michael Krikorev

16 aug 2010 kl. 22:35

Jag förstår att du vill vara helt säker innan ni äter svamparna. De två svamparna på bilden är i alla fall helt säkert kungschampinjoner i mina ögon. Det är en god matsvamp, men den kan innehålla något höga kadmiumhalter.

Se inläggen här i forumet som vägledande tips snarare än garantier för rätt artbestämning. I slutändan är det du själv som måste känna dig säker på artbestämningen och ta ansvaret för valet att äta eller inte äta.

Kungschampinjonen är hur som helst en av de allra godaste matsvamparna i mitt tycke, men man bör kanske inte äta den för ofta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone