Hittade dessa i en liten klunga vid vägrenen i en blandad granskog. Det som gör oss osäkra är ffa utseendet på foten. Den verkar tjockare och mer “homogen” i mönstret än vad vi sett på bilder. Dessuton är skivorna på den ena svampen ljusbruna i färgen.
Stolt fjällskivling?
Jag håller om kungschampinjon:
http://svampguiden.com/art/visa/Agaricus_augustus
Jag förstår att du vill vara helt säker innan ni äter svamparna. De två svamparna på bilden är i alla fall helt säkert kungschampinjoner i mina ögon. Det är en god matsvamp, men den kan innehålla något höga kadmiumhalter.
Se inläggen här i forumet som vägledande tips snarare än garantier för rätt artbestämning. I slutändan är det du själv som måste känna dig säker på artbestämningen och ta ansvaret för valet att äta eller inte äta.
Kungschampinjonen är hur som helst en av de allra godaste matsvamparna i mitt tycke, men man bör kanske inte äta den för ofta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.