Tänkte inviga säsongen med att skryta lite om min nya “trädgård”! ;)
Hittills har jag plockat kantareller och Karl-Johan runt huset, och i somras växte det ögonskål på min ved!
Så har jag hittat lite snygga rödgula vaxingar också!
Hade varit kul att höra om här finns fler som plockar svamp på tomten!
PÅ min tomt har jag:
Aspsopp
Brun kamskivling
Orange kamskivling
Knottrig rottryffel
Pluggskivling
Fjällig tofskskivling
+ att det finns massvis av olika färggranna pytteskivlingar jag inte vet namnen på, ja och så eldtickan då förstås.
Aspsoppen är den enda jag plockar.
har ingen tomt, men utanför min arbetsplats finns en gräsplätt där det växer snöbollschampinjon - tredje omgången skördade jag idag - två maskfria och en större som tyvärr var så full av insekter att den fickl gå i komposten trots sin väldoft - men krypen var för många för min smak…
Har ju alltid haft många arter på tomten, men i år saknar ännu alla vaxingar och fingersvampar. Ingen svarttrumpet eller musseroner heller.Men de här finns:
Brökorgsvamp, mjökskivling, vitspröding, platticka, orange kamskivling, stinkkremla, kantkremla, Liten rosa kremla, (blek gift kremla?) allmän pluggskivling, lärksopp, nejlikbroskskivling, häggdoftande skivling, sommartrattskivling, mörk trådskivling, blåfotsnavking, grynskivling(gul), hjulbrosking, rostöra, vaxnavling, luthätta, grönkremla, spadmurkling, potatistryffel, skogsriska, arcyria av något slag, en vit skål dacuscuphella. Plus en del småttingar jag inte kan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.