..gjorde jag det? Har tyvärr ingen bild där svampen växte, egentligen var jag ute och plockade hasselnötter. Den växte dock i ganska stort antal bland mångåriga hasselsnår. Finns ytterst lite växtlighet på marken men tidvis massor av gamla grenar och löv. Svamparna växte i små miniklumpar med 2-3 i varje. Satt ytligt. Plockat i södra Halland 1,5 mil inåt landet i tämligen fuktigt område. Tog hem ett par för att försöka identifiera men lyckades inte med den dåliga svampbok som fanns här. Så är det när man är på semester..
Oavsett vore det intressant att få veta vad det är för art. Försöker lära mig någon art varje år!
Vad är det för art?
Det är någon av rottryfflarna. Släktet heter Scleroderma, och de svenska arterna finns beskrivna här:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2008_2_Scleroderma_www.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.