Känner mig rätt säker på bårdspindling (balteatus). Sporerna ska vara något bredare än du anger, men sporformen stämmer ju ändå.
Testade också trådingen i Funga Nordica. Nyckeln är bra, och man lyckas rätt ofta, men ibland går det bara inte. Då brukar jag tänka att det fortfarande finns många obeskrivna trådingar som saknas i nycklarna :-)
Någon annan kanske känner igen den..
Bårdspindlingen har jag lärt känna ganska väl i de nordliga granskogarna. Det är den blå kanten och oregelbundna bleka foten (och bleka skivorna) i första hand.
Sporernas utseende skiljer sig knappt från andra närstående arter som är vanligare söderut, som C. variecolor (violettkantad spindling), men den har violett velum och i regel tydligare klubbformad fot;
och C. largus (lundspindling) som mest hittas i ädellövskog.
Lutreaktion på hattytan och köttet är ofta en god hjälp, ibland nödvändig, vid artbestämning av Phlegmacier.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.