Nu funderar jag på hur vanligt det egentligen är att man hittar såna där stora hav/fläckar med svamp som endel påstår sig finna?
Jag avser de vanligaste matsvamparna som tex kantarell/svart trumpet/ osv.
En enda gång har jag sett stora mängder gul trumpetsvamp i en sluttning.
Inte ens kantarell som det då finns relativt gott om hittar jag på stora gula fläckar utan det är ofta mycket trampande runt i skogen och de står några här och där.
I år har det varit vanligare med stora fläckar här hos oss än tidigare… Den största gula fläcken var nog typ 3m x 2,5m… Strax bredvid växte en mindre fläck på typ 1,5m x 1,5m.
Har även sett relativt stora fläckar i andra skogar.
För mig är det stort i alla fall.
Sen undrar jag om det är fler än jag som går runt med ett stort leende på läpparna en bra stund efter att ha hittat en stor gul fläck….?
jag vet om folk i trakten som plockar sitt husbehov och sen plockar och säljer till resor eller körkort till ungarna - då handlar det inte om att gå i skogen 4-5 timmar och komma hem med 2-3 kg i en påse.
Endel personer verkar finna stora fält med kantareller.
Svart trumpet beskrivs ofta som att de växer i stora fält - själv finner jag bara mellan 4-15 fruktkroppar och sen får jag gå flera hundra meter innan nästa lilla tuva kommer.
Citronslemskivling, karljohan och blodriska är också såna som jag bara hittat en enda svamp av.
Likaså med trattkantareller - hittar platserna men inga kopiösa mängder..
Jag har ett kantarellstället där det finns massor av småklungor på en yta av 55 meter, kanske att man kan plocka 10 liter när tiden är den rätta. I övrigt så hittar jag oftast mindre grupper med kantareller lite här och där.
Trattkantareller finns i massor på ett antal platser jag brukar besöka.
Rödgul trumpetsvamp brukar ockå uppträda i större bestånd där man funnit dem.
Kremlor, blodriskor, soppar av olika slag och stolta fjällskivlingar brukar jag finna ströexemplar av oftast däremot.
Jag tror att det är relativt ovanligt med ställen som beskrives som “hav” av kantareller,,även om de faktiskt finns..
Jag talade med en kvinna för några år sedan som berättade att hon hade ett kantarellställe som var beläget i Jämtland, inte så långt från ett fjällbjörksområde, enligt henne var det “ett hundratal meter långt och ngn meter brett” vilket isåfall väl får betecknas som ett riktigt stort kantarellställe..
Själv har jag ett par rejäla fläckar men inget som kommer i närheten till ovan..
Det roliga är att man ständigt träffar på nya ställen, inga “hav” men ändå ställen där man plockar åtskilliga kilon..
nej det är kanske inte det vanligaste scenariot att man hittar ett stort svamphav - men att plocka åtskilliga kilon på ett ställe är ändå ganska rejält- det har jag inte lyckats med ännu. Jag brukar inte hitta mer än 2-3 kilo på en dag- och då har jag gått zick-zack över ett relativt stort skogsområde.
Jag har några ställen med “hav” av trattkantareller, man kan lätt plocka 10-15 liter på ett par timmar. Har nyligen hittat ett ställe med granblodriska och ett med rödgul trumpetsvamp och en gammal bortglömd stig intill ett kärr där jag plockade en korg full med sandsopp. Det är kanske i skogarna i medelpad man ska gå :-)
Jag har ett par ställe där jag kan plocka 20-30 kg kantareller på samma ställe,, stort som en badmintonplan ungefär.. tror iofs att det är mycket ovanligt..
Har försökt ta kort på ställena bara för att visa hur det KAN se ut när det är mycket kantareller, det har inte blivit så vidare bra bilder, dålig kamera och ännu sämre fotograf troligen..
Min käre arbetskamrat skickar mig varje år mms med bilder av 6-10 ikeapappkassar med kantarell plockade inom samma område.Det tar dem någon timma att komma dit i ganska varierande terräng och tar några timmar å plocka.Han säger själv att de oftast får lämna en massa och han plockar bara stora fina ex. Han brukar klara sig ett år på det inklusive bjud/ge bort svamp.
Jag har haft 2 pålitliga ställen för gula kantareller utanför Grythyttan. I 15-20 år så har jag alltid fyllt flera kassar på ett par timmar. Områdena är 4-5000kvm. Nu har de röjt på ena stället så det är tomt. Svarta trumpeter har jag hittat en “dal” i Norrtäljetrakten. Det finns inte varje år men när det finns så är det mängder och det största sammanhängande området var typ 3 rok.
Jag har några ställen i Skåne och Småland där man i säsongen kan gå och plocka trattkantareller och Karl-Johan en hel dag på ganska små områden. Det är inte helt samma koncentration på mina kantarellståallen, men jag känner en hel del platser som är goda för några kilo, men så måste turen normalt gå längre norrut. En av de skojigaste lyckoträff som jag varit med om, var när jag en gång kunne fylla en stor korg + mina regnbyxor (knutar om benen) med 14 kilo kantareller -allt samlat utanför Horseröd statsfängelse på Själland- en av landets mest välbesökta skogar.
Nästan otroligt för på Själland plockas kantarellerna normalt små som knapphålshuvuden. Gonom flera år försökte jag att gentaga succesen- utan att finna en endaste kantarell där, och nu har jag uppgivit de Själlandska skogarna. Skov- och Naturstyrelsen tunnar ut i skogen och röjer upp så häftigt att svampen försvinner
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.