0 327 visningar

5 svar

Karl-johan + okänd kremla (?)

anon

17 aug 2010 kl. 17:26

Är ganska så säker på att den första är en stensopp, men jag har ingen aning om vad den andra kan vara. Ser att det är en kremla, men sen vet jag inte mer.

Någon som kan hjälpa mig?

sopp + kremla (?)

0

Karl-johan okänd kremla (?)

greger

17 aug 2010 kl. 17:47

hej ser ut som en kantkremla (hård spetsig fot) men jag är ingen expert.

0

Jan A, Uppsala

17 aug 2010 kl. 18:36

Håller med om kantkremla.

0

anon

17 aug 2010 kl. 18:46

Kollade runt lite på nätet nu, tycker att kantkremlorna ser lite väl ljusa ut på ovansidan jämfört med min svamp.

Skivorna har börjat bli lite svagt gulaktiga nu när jag satt den på tork (ungefär som papper som börjat gulna), kan det kanske vara mandelkremla?

Hittade den cirka två meter från en motionsslinga, om det säger något. Den växte i närheten av likadana kremlor (dock var de inte i fint skick).

0

Mickeleh

17 aug 2010 kl. 19:55

Kantkremlan växer gärna i närheten av just motionsspår(lite öppnare yta). Kantkremlan har ett strålande år och är enl mitt tycke en väldigt bra matsvamp.Brukar ofta ha fel men jag är ganska säker på att det är en kantkremla.

0

anon

17 aug 2010 kl. 20:17

Ok, tack för svaren. En av anledningarna till att jag tvivlade på att det var en kantkremla var att den saknade “kanten”, dvs. att hatthuden sträckte sig hela vägen ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone