Den intressanta frågan är om det finns någon molekylär analys som visar att arten i Japan verkligen är skild från L. decastes?
Sen kan man kolla om den också finns i Sverige. I så fall kanske den har annorlunda smak. Jag tror jag har provat L. decastes någon gång och att den i stort sett inte smakade något.
Jag kollade den artikeln som det fanns en länk till tidigare i forumet, men man kunde bara läsa ett sammandrag. Om någon som har den som pdf, kanske kunde skicka den?
När jag tittar i uppsatsen som Henrik skrivit kan jag läsa detta…
“It has also been confirmed that the Lyophyllum species growing in pine moorland in northern Fennoscandia, previously determined as L. descates is indeed the same species as the Japanese gourmet mushroom L. shimeji. It has also been indicated that the descates complex could comprise as much as seven distinct species.”
Hej Karl,
Om nu nya numret av SMT till äventyrs kommer ut snart kan du få hela storyn där. Den lär undanröja alla tvivel om släktskapen med japansk hon-shimeji! Kan du inte ge dig till tåls finns pressmeddelandet från Göteborgs universitet att tillgå i länken nedan:
http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/japansk-delikatessvamp-hittad-i-sverige.cid942344
Läste SMT-artikeln igår, och det klarnade betydligt vad som skiljer “shimeji” från annat i gruppen.
Återstår att skilja de övriga åt, och vilka namn de ska ha..
Jag hittade dessa starkt tuvade saker i tallskog, men inte typisk tallhed, utan precis utanför ett klapperstensfält där det även fanns inslag av gran och björk. De har bleka skivor, tunnköttiga hattar och långa, smala fötter som utgår från en gemensam fotbas. Jag uppskattade antalet hattar till ca 40 st (många små som gömde sig närmare fotbasen). Mild smak och svag, behaglig doft som jag inte kan precisera. Unga hattar var gråbleka, och de förefaller få en mer mörkbrun ton i solljus.
Det här är inte shimeji, frågan är vad den ska ha för namn. Jag har i alla fall kallat dem Lyophyllum fumosum tidigare.
Lyophyllum fumosum?
Så vitt jag har förstått (via kontakt med svampkonsulenter som hittat olika Lyophyllum) så borde väl exemplaret på Irenes bild vara röktuvskivling (L. fumosum). Tycker att bilden i länken liknar Irenes beskrivning och bild:
http://lyophyllumshimeji.blogspot.com/2010/07/bild-1.html
Jag ser att det var många frågetecken kring talltuvskivlingen på detta forum tidigare. Via den här sidan så borde nog de flesta frågetecknen kunna rätas ut.
http://lyophyllumshimeji.blogspot.com/
Ja Sofia (eller vad du nu heter..), jag hör till dem som fortfarande har frågetecken och fortfarande inte ser något nytt som rätar ut dem.
Det är ingen tvekan om att Henrik har gjort en värdefull insats genom att sätta namn på en tidigare okänd tuvskivling från våra nordliga tallskogar - och kommit en bit på väg med att sortera ut de övriga också.
Jag tror också på att talltuvskivlingen är närbesläktad med den japanska Lyophyllum shimeji, men är de tillräckligt närbesläktade för att vara samma art? Har det gjorts några försök som visar att de är interfertila?
Jag har letat förgäves efter DNA-sekvenserna i de offentliga databaserna (GenBank, ENA Taxon). Var finns dom?
Förresten, varför bryr jag mig..
Huvudsaken är väl att den duger åt den japanska marknaden, eller hur?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.