0 318 visningar

4 svar

Två svamparter

SvenD

17 aug 2010 kl. 19:59

1. Kan detta vara ängsmusseron (Lepista luscina). Stora och köttiga,
ingen påtaglig doft. Växer i jord i kanten av lövträdsskog. (Påminner till formen och storleken lite om
vårmusseron).
2. En liten (2-4 cm) rödling som växer rikligt i parkgräsmatta. Ingen påtaglig doft.

0

SvenD

17 aug 2010 kl. 20:01

Bild nr 2!

0

Hans v E

17 aug 2010 kl. 22:00

Kan tänka mig att den första är en Leucopaxillus, möjligen brödmusseron. I så fall sällsynt.
Den andra är jag inte ens säker på är en Entoloma, men det finns några noppingar som skulle kunna komma i fråga.

0

Karl S

17 aug 2010 kl. 22:16

Hans — lustigt jag skulle just svara att Leucopaxillus compactus skulle vara en möjlighet, men lamellerna borde i så fall vara gulare.

Jag tror nog i alla fall att Sven har hittat en Lepista, i så fall eventuellt en mycket ljus form av L. luscina. Den borde ha lukt av mjöl i så fall.

Det låter som att den är hittad söderut (?), så L. multiformis är knappast på tapeten.  Knappast heller vårmusseron.

0

SvenD

18 aug 2010 kl. 13:05

Tack för svar. Svamparna är plockade i Varberg.
Kan tillägga att Lepistan (?) växte i stora grupper och att den största var ca 15 cm. En del av dessa var droppfläckiga mot kanten vilket väl stämmer med luscina.
Hade nog inte väntat mig att få något exakt svar på rödlingen; efter att plöjt genom Funga Nordicas avdelning om Entoloma har jag insett svårigheterna med detta släkte!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone