1. Kan detta vara ängsmusseron (Lepista luscina). Stora och köttiga,
ingen påtaglig doft. Växer i jord i kanten av lövträdsskog. (Påminner till formen och storleken lite om
vårmusseron).
2. En liten (2-4 cm) rödling som växer rikligt i parkgräsmatta. Ingen påtaglig doft.
Hans — lustigt jag skulle just svara att Leucopaxillus compactus skulle vara en möjlighet, men lamellerna borde i så fall vara gulare.
Jag tror nog i alla fall att Sven har hittat en Lepista, i så fall eventuellt en mycket ljus form av L. luscina. Den borde ha lukt av mjöl i så fall.
Det låter som att den är hittad söderut (?), så L. multiformis är knappast på tapeten. Knappast heller vårmusseron.
Tack för svar. Svamparna är plockade i Varberg.
Kan tillägga att Lepistan (?) växte i stora grupper och att den största var ca 15 cm. En del av dessa var droppfläckiga mot kanten vilket väl stämmer med luscina.
Hade nog inte väntat mig att få något exakt svar på rödlingen; efter att plöjt genom Funga Nordicas avdelning om Entoloma har jag insett svårigheterna med detta släkte!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.