0 727 visningar

19 svar

Ät bar svamp?

Nybörjare

17 aug 2010 kl. 21:01

Jag hitta den i skogen vet inte vilken sort den är

0

buffy

17 aug 2010 kl. 21:04

Mycket ätbar. Stensopp.

0

den danske svampe

17 aug 2010 kl. 21:09

men kan den ætas bar ???

0

Hans Myhre

17 aug 2010 kl. 21:11

Ja, Karl Johan som buffy også skriver. Som nybørjare, var forsiktig med svamp du får indentifisert på nettet.

0

Hans Myhre

17 aug 2010 kl. 21:13

Her kom et nytt sprøsmål. All svamp bør stekes/kokes før det etes.

0

Bo E

18 aug 2010 kl. 14:07

Det varierar nog med personen vad magen tål.
Personligen tycker jag att unga, fasta maskfria ex. av karl-johan och snöbollschampinjon är exempel på svampar som även fungerar som råkost.
Man får pröva med mindre mängd och avgöra om smakupplevelsen överväger ev. motstånd i magsäcken.
Jag har i alla fall aldrig mått illa av nån svamp, vare sig tillagad eller rå.

0

den danske svampe

19 aug 2010 kl. 10:16

hans ! det var inget spørgsmål om den kan ætas rå. all svamp kan ætas rå og en del svamp ær bættre rå æn stekt !!!! min kommentar var kring særskrvningen att den ær æt bar…...........ss men det fattade du tydligen inte !

0

råsopppen

19 aug 2010 kl. 12:41

nä - trodde “bar” betydde “rå” på dansk!

0

Hans v E

19 aug 2010 kl. 23:48

Ja ät den inte påklädd.

0

Bengt Sandh

20 aug 2010 kl. 01:09

Ät bar svamp, mörk hårig sjuk sköterska, sjuk vårdare, kul glass, kassa medarbetare o.s.v. i all oändlighet…

Sär skrivningens förbannelse går inte att bryta, det blir bara värre och värre. Skrivihop, det kan väl inte vara så svårt? Sär skrivning gör samman hangen o begripliga, fan tastiskt märk värdigt tycker jag att nästan ingen på pekar detta. Läste att Sverige har slagit världs rekord i sär skrivning när VM av gjordes i Göte Borg ny ligen.

0

den danske svampe

20 aug 2010 kl. 02:10

bra sagt bengt !

0

Sarah K, Timrå

20 aug 2010 kl. 22:22

jag skyller det på Microsoft och Words rättstavningsprogram :D

0

Stav kunnig

20 aug 2010 kl. 23:02

Bra inlägg Bengt.Kunde inte sagt det bättre själv.

Man kan väl inte skylla på något rätt stavnings program!

Man måste väl ha själv insikt och inte bara lita på en data maskin.

0

Tänkvärt!

Elisabeth Jansson

20 aug 2010 kl. 23:30

Språkpoliser skräm inte bort nybörjare som hittat till svampguiden,det viktigaste är att man förstår vad som menas.

Signaturen stavkunnig verkar vara en forumist,fegt att inte våga stå med sitt eget namn,det är värre än särskrivning att inte våga stå för sina åsikter!

Dyslektiker stavar problematiskt och har dåligt självförtroende för det,även invandrare,även ett rättstavningsprogram kan “välja” fel.

0

Sarah K, Timrå

20 aug 2010 kl. 23:34

Ähh, herregud. Skaffa dig lite humor!!!  Det är väl inte hela världen med lite särskrivning. Vad jag menar är att dagens rättstavningsprogram markerar att ord är felstavade när de inte känner igen orden. Tex brosk nejlik skivling går bra men inte brosknejlikskivling så därför särskriver folk mer nu.

0

klas jaederfeldt

21 aug 2010 kl. 00:24

jag är en dysletkier, men försöker trots allt få orden som de skall varar, så mycket av denna särskrivning är bara slarv

0

Thomas i södertälje

21 aug 2010 kl. 01:14

jag håller faktiskt med Elisabeth Jansson, har själv lite svårt med stavningar osv och kan i bland tycka att det kan bli lite väl mkt påhopp om någon skriver tex gul kantarell o man igentligen menar kantarell, eller om någon har nån särskrivning.
Tycker vi ska ha en god stämmning här på svampguiden och alla ska ju kunna och våga skriva o fråga oavsett sina språkkunskaper.

Jag har humor iaf även om den inte behöver straffa andra.

0

Bengt Sandh

21 aug 2010 kl. 02:33

OK, jag böjer mig för argumenten. Låt oss sär skriva även i fort sättningen och konstatera att sär skrivning fanns även för 20 år sedan, eller? All varligt talat: det är ett modernt på fund och har inte med dyslexi att göra.

Nu ska jag laga lite natta mat med prins korv och pann kaka med drottning sylt till efter rätt.

0

ÖHH

21 aug 2010 kl. 12:17

För lite att gö ra-har svampen sinat?
Tror inte Karl Johan bryr sig om stavfel, möjligen Karl johan Sten mark

0

ÅHH

22 aug 2010 kl. 22:03

Karljohanmenaduduväl

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone