0 414 visningar

11 svar

I år är dom få

Dieter Endom

17 aug 2010 kl. 21:16

Violgubbarna alltså.

Fingersvampen är en följesvamp till violgubben och jag tror är att den heter Kärrfingersvamp-Ramária paludósa, rätta mig om detta är fel.

0

anithau

17 aug 2010 kl. 22:05

Hej Dieter!
Va roligt att du tittar in.
Snygga bilder som vanligt.
Ha det så gott.

0

Elisabeth Jansson

17 aug 2010 kl. 22:20

Hej!
Tjusiga bilder!

I år är det ovanligt mycket violgubbe hos mig och de kom tidigt på säsongen.
Hos mig växer det R.pallida med violgubben,men en bit ifrån,och den ser inte ut som din.
Jag tycker kanske att din skulle varit vitare om det var palludosa men kameran kan få gulstick,vill du veta namn kan du sända torkat material till lennart S.
Förra årethos mig dök det upp en ny Ramaria närmre violgubben kollade lite snabbt då den blivit gammal och trodde att de var Pallida men inte.
Fingersvampen blev blå med Melzers på basen,sedan har jag droppat olika indikatorer på ramariorna men ingen annan har reagerat. Jag ska dit och kolla om den kommit i år och ta bättre bilder.
Lennart S har fått torkade ex och det stämmer med någon ramaria men inte alla karaktärerna.
De är svåra att artbestämma men mycket vackra!

0

Dieter Endom

17 aug 2010 kl. 22:32

Tack för svaret Elisabeth. Vi ska ta nys kort på Fingersvamparna och återkomma med dessa.

Tack Anitha, det var Ammi som tog bilderna och hon blev glad för berömmet.

0

Mina favoriter!

Elisabeth Jansson

17 aug 2010 kl. 22:39

Är Ramarior att fota och skicka torkade ex,till Lennart sedan taggsvampar och så kolla fundplatser efter violgubbe och om de kommer varje år!

Jag ser fram mot fler bilder på Ramarior från er!

Här har de inte kommit ännu men jag måste nog åka och kolla igen,för det har hänt mycket på ett par dagar i skogen,särskilt efter 40mm åskregn för några dagar sedan.

0

Elisabeth B

17 aug 2010 kl. 22:46

Trevligt att höra från dig. Violgubbe har vi inte här men jag får rapporter från Värmland.

0

Lena M

18 aug 2010 kl. 07:48

Vilken vacker bild på violgubben !

Jag såg dem för första gången för nån vecka sedan och lovade en man från länstyrelsen att visa växtplatsen. Men hur länge står det sig, vissa svampar har ju mkt. kort livslängd ?

0

Elisabeth Jansson/ I år är dom få

Dieter Endom

9 sep 2010 kl. 15:27

Hej Elisabeth, jag lovade återkomma med fler bilder, både på violgubbe och fingersvampar.
Vi hitta 9 nya violgubbelokaler i varierande storlek och med mycket svamp. En häxring var cirkelrund kring en gran. Många av dom gamla lokaler innehöll endast fåtal violgubbar i år.

0

Dieter Endom

9 sep 2010 kl. 15:33

Fler bilder

0

Dieter Endom

9 sep 2010 kl. 15:37

Nu for bilden iväg 2x.

Här kommer fler

0

Birgitta D

9 sep 2010 kl. 22:51

Hej
Så fina bilder på fina svampar. Jag deltar i svampfärgarsymposiet och blev alldelens kall i går när en av deltagarna berättade att hon vid excursionen plockat 2 korgar fulla med violgubbe, när jag sa att de var hotade sa hon att alla “had screemed pick them all”, pick them all.

0

Elisabeth Jansson

10 sep 2010 kl. 22:57

Hej!
Vilka tjusiga bilder och olika sorters ramarior omöjligt att säga namn när man inte kan känna och ta på dem titta och närstudera!
Vart är den här lokalen någonstans?
Uppland eller Stockholm?

Vi har varit ute några stycken och inventerat idag gjorde ett riktigt fynd på en växt som tillhör pyrola familjen den heter Ryl växtplatsen var inte överensstämmande det fanns inte tall utan gamla granar,streckvaxskivlingen brukar komma där tillsammans med 3 olika sorters ramaior men streckvax, den fanns inte att studera i år,bara en gul gammal ramaria.’
Sedan såg vi fruktkroppar av slöjvaxskivling i olika stadier en mycket sällsynt art också!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone