0 321 visningar

12 svar

Tre skålar?

NadaL, Umeå

18 aug 2010 kl. 12:16

Serie 1.

Vackra skålar som växer på sandig jord vid stigen nära bäcken.(gles granskog med en massa klena lövträd: björk,rönn och asp).
Den största är 2 cm i diameter.

0

NadaL, Umeå

18 aug 2010 kl. 12:18

Serie 2.

Växer på träflis,största 9 cm i diameter.

0

NadaL, Umeå

18 aug 2010 kl. 12:30

Serie 3.

Små skålar som växer på¨marken vid rotvälta av gran. Största är 4 mm i diameter.
Kanske Trichophaea hybrida?

0

svampstaff

18 aug 2010 kl. 12:35

serie1. peziza badia
serie2. peziza repanda
serie3. humaria hemisphaerica
Blir mitt bidrag.

0

svampstaff

18 aug 2010 kl. 12:37

Såg samma fenomen igår bland bokollon, hundratals vad jag oxå tror är luddskål?
Fina bilder Nada.

0

NadaL, Umeå

18 aug 2010 kl. 12:57

Tackar svamstaff.
Humaria hemisphaeracea har jag sett och den var 2,5 cm i diameter och den största skål i serie tre är 4 mm i diameter så jag tror att de kan vara skålar i släkte Trichophaea.

0

Irene A

18 aug 2010 kl. 20:05

Det finns ju en Trichophaea hemisphaerioides oxå :-)

0

Hans v E

18 aug 2010 kl. 21:59

1: Mycket vacker. En Peziza. Skulle hemskt gärna veta vilken.
2: En annan Peziza. Men det vet Du ju.
3: Ja, Trichophaea, Humaria eller Geopora.

0

Irene A

28 aug 2010 kl. 21:24

Jag hittade små skålar idag som var mycket lika Serie 3.
De största är 6 mm breda, de växte på nästan helt förmultnad ved, och jag har kommit fram till att det bör vara Trichophaea hybrida.
Mikrobilderna av borst och sporsäckar är tagna i 400x förstoring.

0

Irene A

28 aug 2010 kl. 21:24

Bilderna:

Trichophaea

0

NadaL, Umeå

29 aug 2010 kl. 09:09

Mina skålar förblir Trichophaea sp.
Tog ingen kollekt och tror inte att de finns kvar på tanke hur de är eftertraktade hos de små insekterna, men jag vet platsen “där de bor” och kanske nästa år. :)
Här hittat liknade skålar vid Gideälven som växer mitt på stigen i mossan (granskog med inslag av löv) och tog kollekt. Skulle vara kul att veta vilken Trichophaea vi hittat, kan skicka kollekt till dig om du vill kolla den.

0

Irene A

29 aug 2010 kl. 10:08

Nada, i Ove Erikssons checklista finns ingen kollekt av Trichophaea från Västerbotten. Han är säkert intresserad av att ta en titt på den.

Man vet ju aldrig, det kanske finns någon liten detalj som gör den till en annan art än de som är kända hittills.

0

NadaL, Umeå

30 aug 2010 kl. 08:11

Tackar Irene,det ska jag göra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone