0 697 visningar

9 svar

Svart trumpetsvamp?

Tomteskur

18 aug 2010 kl. 16:28

Hej!

Hittade svampar som jag är hyfsat säker på är svart trumpetsvamp.

Då jag inte plockat svart trumpetsvamp tidigare skulle det var skönt att få det bekräftat från annat håll :)

http://h23.se/svamp01.jpg
http://h23.se/svamp02.jpg
http://h23.se/svamp03.jpg

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2010 kl. 16:32

Javisst! Var inte för snål när du rensar dom. Den nedersta biten av foten smakar sämre.

0

/Tomteskur

18 aug 2010 kl. 16:35

Tack för snabbt svar! :)

Något tips på vad man kan använda dem till?

0

Enelie, Linköping

18 aug 2010 kl. 16:40

Grattis till fyndet!

Vilken del av landet bor du?
(Undrar om det är någon idé att gå ut och kolla efter den.)

Den blir jättegod och smakar mycket mer om du först torkar den.
Jättebra i såser som smakförstärkare mm

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2010 kl. 16:42

Torka, pulvrisera, förvara torrt och smaksätt fet, gräddig sås med dom. Går också utmärkt att äta som “enklare” svamp. Googla så hittar du nog en hel del!

0

Helena i Lund

18 aug 2010 kl. 17:04

Absoluta favoriten med svart trumpet kommer här:
Strimla rimmat fläsk och knaperstek. Grovhacka (den torkade blötlagda) svampen och fräs en liten stund med fläsket. Vrid rejält med svartpepparkvarnen.  Koka din favoritpasta, ( jag älskar pappardelle), blanda i svampfläsket, ringla över så mycket god olivolja du nänns, och hyvla parmesan eller pecorino över pastan på tallriken. Shit så gott! ;)

0

/Tomteskur

18 aug 2010 kl. 18:00

Jag bor i Blekinge. De flesta jag hittade var rätt små så de har nog precis börjat dyka upp.

Tack för alla bra tips :)

0

zingo

18 aug 2010 kl. 22:03

Här i västvärmland fick jag ihop ca 300 gr svarta för ett par dagar sedan, några av dem rejält stora.

0

Madde Småland

19 aug 2010 kl. 10:02

Grattis och smaklig måltid. Då finns det chans att de snart dyker upp här också:)

0

Månljus

20 aug 2010 kl. 19:10

Hej all glada i svampskogen!
Ge er ut och plocka! Åtminstone här i Västerviks kommun finns det massor med svarta trumpeter nu. Har precis kommit hem med en medelstor korg full och är nu ute på nätet och söker recept för fullt.
Vi ses i skogen!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone