0 494 visningar

8 svar

Tidig svampsäsong eller??

zingo

18 aug 2010 kl. 22:05

Är det nån mer än jag som tycker att svamparnas tillväxt och tillgång är något tidigare än andra år?

0

Elisabeth Jansson

18 aug 2010 kl. 22:52

Hej!
Visst är det tidigt.Ett exempel är taggsvamparna H.Auratile brandtaggsvampen den hade kommit med två fruktkroppar för 2 veckor sedan,normalt dyker den upp i sept. Rödgul trumpet och svart trumpet har jag aldrig tidigare hittat så mycket av i augusti.
Har t.o.m. sett musseroner.

0

zingo

19 aug 2010 kl. 00:12

jo det kändes liksom så -vissa kantarellställen där de alltid kommer sent är redan igång och ger skörd. Jag har också hittat svart trumpet nu - ifjol var de iallafall 3-4 veckor senare på samma ställe. Gula trumpetstället har jag inte ens hunnit kolla än.

0

MIckeleh

19 aug 2010 kl. 09:23

Snön han knappt gå bort innan vi fick våra vårmusseroner på framsidan av huset, kantareller veckan innan midsommar, sedan torka och en otrolig sommar. Strävsopparna tokiga nedre hälften av juli,fanns överallt,kantarellmattor,men bara vid unga ekplantor,kantkremlor mer eller mindre överallt, vit flugsvamp, mer än jag någonsin sett. Rimspindling/skivling där det finns plats,“kalle” tokrusade 7-12 aug ,men det gjorde ohyran oxå,jag förlorade.Svart trumpet tom växande mitt i motionsspåret. Har plockat svamp i 30 av mina 38 år och aldrig sett så mkt svamp som fram till slutet av förra veckan,där tog det slut,mer regn har kommit så vi får se om höstkantarellerna får fart nu.En rekordsäsong på alla fronter, iallafall i Hovstaskogen/Örebro

0

Madde Småland

19 aug 2010 kl. 10:39

NJa.. Kan nog inte riktigt hålla med.. Här tycker jag snarare att säsongen är ovanligt sen. Brukar alltid börja plocka kantareller vid midsommar och i slutet av juli brukar trattisarna komma igång. Kantarellerna har precis kommit igång nu och några trattisar har inte synts till ännu. Nu plockar jag inte så mkt olika skivlingar och kan inte uttala mig om dom men det var först nu i helgen som det började komma upp mkt svamp i skogarna här.

0

Mickeleh

19 aug 2010 kl. 11:13

Har haft ett perfekt svampväder,förutom värmeperioden, men den bidrog säkert till att allt bara exploderade 2 veckor efter de första skyfallen.Har sedan kommit lite nederbörd vid lämpliga tillfällen, men nu börjar det bli lite torrt. Statens meteorloger har lovat mkt skurar häromkring närmsta veckan så det borde komma igång igen.

0

Bo E

19 aug 2010 kl. 11:41

Jag tyckte att säsongen kom igång sent - men det kan ju oxå vara så att jag haft otur och varit på fel plats vid fel tillfällen.
I Hovstaskoigen var jag t ex i juni och då var det bara torrt (eller så hade Mickeleh rensat markerna dan innan ha ha).
Sen har jag märkt att det kommit mycket småkantareller och kantkremlor i trakterna men det känns som om jag är lite för tidigt ute eller så är svampen lite efter….
Men glädjande var det att hitta svart trumpet nu i söndax - de har jag nog inte sett förrns i september tidigare år.
Även stensopp och strävsopp börjar komma nu och de ligger väl någorlunda i fas med vad som brukar vara “normalt”.

0

mickeleh

19 aug 2010 kl. 14:45

i Juni blev det rensning av skogen-)

0

MariaW

19 aug 2010 kl. 15:07

Jo jag tycker nog att svampsäsongen har kommit igång tidigare än den brukar här i Gästrikland. Violgubbarna har tittat upp två veckor tidigare än föregående år som exempel.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone