0 550 visningar

9 svar

Rimskivling! Eller...?

Peter

29 aug 2006 kl. 09:32

På en svamputställning igår fick jag mig en liten omskakare. Svampar hade lagts upp på papptallrikar på ett bord. Världsvant pekade jag ut rimskivlingen för en vän, fanns ingen tvekan alls. Det fanns förvisso ingen lapp på svampen, men den var jag säker på.

Lite längre bort fanns en ny papptallrik, också med rimskivling, men här med lapp. Precis när jag skulle vända mig till arrangörerna och fråga om det var ok att jag lade ihop de båda tallrikarna så tittade jag lite extra. Och då såg man en del små skillnader. Så pass små att mitt helhetsintryck inte rubbades, jag tänkte fortfarande att det var samma svamp, fastän med variationer.

Men om man tittade riktigt noga så hade den “påstådda” rimskivlingen något mörkare skivor, som också var jämnare. Den hade ingen direkt ring, men en lite flammig (svagt bandad) fot som skulle kunna tyda på en intorkad ring. Dessutom hade den inte tydlig “rimfrost” på hatten, men föreföll ändå något rynkad (man ser det man förberett sig på att se).

Som sagt var det lite omskakande att intuitionen slog fel, i sådana fall börjar man förstås fundera på vad mer man tar fel på.

Den delen kan ingen göra något åt, jag får helt enkelt börja granska även “säkra” fall lite hårdare.

Men frågan kvarstår, vad kan det ha varit för svamp jag tog miste på? Eftersom jag inte plockat den så vet jag inte var den växte. Det var förmodligen en spindelskivling av något slag.

Några uppslag? Det kan ju faktiskt vara så att jag ätit den tidigare, även om jag är tveksam till att det har skett. Det är en “ny” matsvamp för mig och jag har ätit den vid ett fåtal tillfällen.

0

Michael Krikorev

29 aug 2006 kl. 19:47

Synd att du inte tog tillfället att fråga någon på svamputställningen vad det var för svamp! Den klassiska förväxlingssvampen till rimskivling är ullspindling: http://www.swefungi.se/PAGES_AC/Cortinarius_laniger.html
Men det finns flera andra snarlika spindlingar. Den tydliga ringen är en av de viktigaste karaktärerna som skiljer den från övriga spindlingar (Jag skriver “övriga” eftersom rimskivling numera klassificeras som en spindelskivling).

0

Irene A

29 aug 2006 kl. 19:50

En annan svamp som ofta misstas för rimskivling, är stor kragskivling, Stropharia hornemannii.

0

klas jaederfeldt

29 aug 2006 kl. 20:12

då har man synfel irene, lika lätt att förväxla kantareller med gula gummibåtar

0

Michael Krikorev

29 aug 2006 kl. 21:25

Eller kantareller med maskrosor :-)

0

Irene A

29 aug 2006 kl. 22:16

0

Karin Hedén

29 aug 2006 kl. 22:39

Rynkad Spindelskivling (förlåt - rynkspindling!) tycker jag är den förväxlingssvamp som ligger närmast. Det är rimskivlingens ring som är bästa skiljetecknet.

0

Peter

30 aug 2006 kl. 09:17

Visst frågade jag, men “gurun” var inte riktigt säker, han gissade på tuvspindelskivling men den tyckte jag inte funkade riktigt för mig.

Det var inte kragskivlingen i alla fall. Rynkspindlingen kan nog vara snarlik den jag såg, om den får torka ut lite. Vi har dock inte haft några problem med torka i de här trakterna (Linköping) de senaste veckorna…

Jag har inga problem med att fråga på svamputställningar annars, ju fånigare fråga desto bättre, för då var det ju angeläget att jag frågade.

Off topic så fanns en hel del granna svampar där: saffransgul kamskivling, stolta fjällskivlingar av badmintonracksstorlek, små champinjon- och syrliga fjällskivlingar, vit flugsvamp, grön trattskivling etc.

0

Michael Krikorev

30 aug 2006 kl. 09:22

Jag håller med om att tuvspindling kan vara väldigt lik både i färg och form.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone