Hittade den här i en trädgård. Den stod i en häck (syren eller sibirisk ärtbuske - minns inte vilken häck det var just där) och växte möjligen i ett fragment av en häxring, alternativt längs någon trädrot under marken. Möjligen hade det funnits en tall där i närheten som i så fall fälldes i fjol tror jag.
Ganska torr. Hatten lite seg/läderartad. River man från foten får man med sig en “tårtbitsreva” ända ut till hattkanten. Skivlagret kan ganska lätt rivas loss från hattköttet, men inte i stora sjok tycker jag. Doftar lite milt allmänt svampigt. :-) Foten konisk. Skivorna inte nedväxande - jag skulle kalla dem fria, men möjligen urnupna. Har inte lyckats se sporfärgen än - kanske är den för torr eller behöver ligga längre.
Vad kan det vara?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.