Nu blev jag uppmärksammad på det faktum att begreppet “gula kantareller” ibland används för rödgul trumpetsvamp, och i så fall går bra att torka.
Om vanlig kantarell avses blir den besk och vinner ej på torkning, om rödgul trumpet avses - utmärkt att torka.
Den säljs ju t o m torkad i förpackningar märkta “gul kantarell”!!!!
har inte testat att torka kantareller men här på guiden har jag sett att de flesta avråder från torkning av kantareller medan däremot trattkantareller och trumpetsvamp går bra att torka.
Men den enda svamp som enligt min mening egentligen vinner på torkning är sopparna tycker jag - karl-johan och sandsopp blir exempelvis bra mycket läckrare som smaksättare i såser och stuvningar efter torkning.
helt riktigt Hans v E. det heter kantarell och inget annat. så heter det trattkantarell, men det ær något helt annat !!! låt oss før en gångs skull førklara detta før alla mindre vetandes som tjafsar om gul kantarell, sommar kantarell, høst kantarell oh allt annat mærkligt !!!
Jag torkar kantareller (Cantharellus cibarius). De blir inte beska om man tar god tid på sig när man tillagar de. Blötlägg i mycket vatten, Koka bort vattnet i minst 20 min. Sedan är det bara att steka de eller vad man nu vill.
Jag häller inte bort vattnet. Om man gör det blir tillagningstiden för kort och de blir beska.
Viktigt med torkade kantareller är att de fortfarande är gula efter att de är torkade. Om de blir mörka är de inge bra!
Lycka till alla som vågar prova. Om man misslyckas första gången så är det bara att försöka igen.
Hej
Jag testade att torka en del när jag fick väldig mycket en säsong. De var hur bra som helst. Jag använde dock en “riktig” tork, förpackade svampen mendan den fortfarnade var varm och ja svampen var gul. Jag har en del kvar så jag ska nog ta fram och smaka av idag. Den är nog tre år gammal nu så det kan bli lite spännande.
Kerstin. Jag flög till USA för några år sedan hade frysta, färska och torkade kantareller och Karl Johan svamp med mig. Gick hur bra som helst. Kollade med ambassaden innan jag åkte. Färska gick bra om de var rensade (ingen jord med) och de frysta var väl inpackade och höll bra. Min bror blev såå glad.
Hej låt oss en gång för alla avklara detta faktum att torka gula kantareller är klart bäst både för smak och konsistens, jag har i 20 år testat, tidigare förvällde jag svampen och anser då att de tappade all sin status som skogens guld. Jag torkar min svamp på ett myggnät ca en vecka sedan ugnen ca 10 tim på ca 50 grader. Jag njuter ff av kantareller jag torkade för många år sen.
OBS torka inte för kort tid då möglar de, förvaras i tättslutande burk helst med gummipackning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.