0 29636 visningar

19 svar

torka gula kantareller?

Kerstin W

19 aug 2010 kl. 13:50

Har en kompis som fått massa gula kantareller. Nån som brukar torka sådana? funkar det? Jag har bara torkat trattisar…

0

Bo E

19 aug 2010 kl. 14:09

inte torka - förväll o frys in

0

Kerstin W

19 aug 2010 kl. 14:20

hon ska ut och flyga med dom, går det inte alltså?

0

Mr Blond

19 aug 2010 kl. 14:23

Vanliga kantareller går utmärkt att torka, skär dom bara i små bitar.Gula kantareller vet jag inte, har aldrig hittat sådana.

0

MariaW

19 aug 2010 kl. 15:02

Man kan torka såväl kantarell som trattkantarell.

0

Bo E

19 aug 2010 kl. 15:10

Nu blev jag uppmärksammad på det faktum att begreppet “gula kantareller” ibland används för rödgul trumpetsvamp, och i så fall går bra att torka.
Om vanlig kantarell avses blir den besk och vinner ej på torkning, om rödgul trumpet avses - utmärkt att torka.
Den säljs ju t o m torkad i förpackningar märkta “gul kantarell”!!!!

0

MariaW

19 aug 2010 kl. 15:56

De kantareller (vanliga gula) jag torkat har inte blivit beska vid tillagning. Iofs jag har främst använt dem som smaksättare i grytor som stått på långkok och inte testat blötläggning för stekning.

0

torka kantareller eller...?

Bo E

19 aug 2010 kl. 16:01

har inte testat att torka kantareller men här på guiden har jag sett att de flesta avråder från torkning av kantareller medan däremot trattkantareller och trumpetsvamp går bra att torka.
Men den enda svamp som enligt min mening egentligen vinner på torkning är sopparna tycker jag - karl-johan och sandsopp blir exempelvis bra mycket läckrare som smaksättare i såser och stuvningar efter torkning.

0

torka kantareller eller...?

den danske svampe

19 aug 2010 kl. 16:36

NEJ och åter NEJ. KANTARELLER SKALL ALDRIG TORKAS !  vad ær problemet at førvælla og sedan frysa og flyga med dem ???

0

Tjafsan

19 aug 2010 kl. 16:39

Vad är vanliga kantareller då Mr Blond?

0

globetrötter

19 aug 2010 kl. 17:13

Det bästa är att “halvtorka den” och flyga med den färsk, det gör alltid jag när jag flyger bort i kring och levererar.

0

LeifÖh

19 aug 2010 kl. 19:37

Vad är vanlig kantarell för svamp? Dom har jag aldrig hört talas om. Kantarell har jag däremot plockat.

0

Hans v E

19 aug 2010 kl. 23:44

Här håller vi - några tappra språkpoliser - på och predikar att arten heter kantarell, medan det felaktiga “gul kantarell” sprider sig så till den milda grad att det t.o.m. står så på förpackningarna i affärn.
“Vad trött man blir” är bara förnamnet.

0

den danske svampe

20 aug 2010 kl. 02:21

helt riktigt Hans v E. det heter kantarell och inget annat. så heter det trattkantarell, men det ær något helt annat !!! låt oss før en gångs skull førklara detta før alla mindre vetandes som tjafsar om gul kantarell, sommar kantarell, høst kantarell oh allt annat mærkligt !!!

0

Kerstin W

20 aug 2010 kl. 09:45

Men herregud! jag ställde bara en fråga. OCH den avsåg kantareller. Tack ni som svarade utan massa tjafs!

0

Birgitta D

20 aug 2010 kl. 11:37

Jag testade att torka kantareller förra hösten, I går gjorde jag soppa av en burk. Ingen bismak men man måste blötlägga lääääänge och hälla bort vattnet. Kantarellerne blev dock ganska hårda. Hade dom i blöt i 7 tgimmar öv edr natten är nog att rekomendera.

0

Lill, Skellefteå

20 aug 2010 kl. 12:16

Jag torkar kantareller (Cantharellus cibarius). De blir inte beska om man tar god tid på sig när man tillagar de. Blötlägg i mycket vatten, Koka bort vattnet i minst 20 min. Sedan är det bara att steka de eller vad man nu vill.
Jag häller inte bort vattnet. Om man gör det blir tillagningstiden för kort och de blir beska.
Viktigt med torkade kantareller är att de fortfarande är gula efter att de är torkade. Om de blir mörka är de inge bra!
Lycka till alla som vågar prova. Om man misslyckas första gången så är det bara att försöka igen.

0

Går bra!

Fredrik S

20 aug 2010 kl. 17:43

Hej
Jag testade att torka en del när jag fick väldig mycket en säsong. De var hur bra som helst. Jag använde dock en “riktig” tork, förpackade svampen mendan den fortfarnade var varm och ja svampen var gul. Jag har en del kvar så jag ska nog ta fram och smaka av idag. Den är nog tre år gammal nu så det kan bli lite spännande.

0

Amisk

13 jul 2021 kl. 12:30

Kerstin. Jag flög till USA för några år sedan hade frysta, färska och torkade kantareller och Karl Johan svamp med mig. Gick hur bra som helst. Kollade med ambassaden innan jag åkte. Färska gick bra om de var rensade (ingen jord med) och de frysta var väl inpackade och höll bra. Min bror blev såå glad.

0

Mikael Olsson

21 aug 2023 kl. 11:19

Hej låt oss en gång för alla avklara detta faktum att torka gula kantareller är klart bäst både för smak och konsistens, jag har i 20 år testat, tidigare förvällde jag svampen och anser då att de tappade all sin status som skogens guld. Jag torkar min svamp på ett myggnät ca en vecka sedan ugnen ca 10 tim på ca 50 grader. Jag njuter ff av kantareller jag torkade för många år sen.
OBS torka inte för kort tid då möglar de, förvaras i tättslutande burk helst med gummipackning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone