Alltså nu har jag gått igenom mina 9 svampböcker och den enda bild som stämmer in är gallsopp. Har lite dålig syn så i skogen tyckte jag att rörlagret var vitt men när jag kom hem och fick på mig “ögonen” gick det åt det rosa hållet. Eftersom svamparna är väldigt unga är de inte ett dugg svampiga. Men efter att ha kollat ådernät, urnypningen i rörlagret och att det blir smutsbrunt i rörlagret när man tummat på det så är jag säker… Förutom smaken då
Har man fått lite gallsoppssmak i munnen tar det ju ett tag innan smaklökarna nollställer sig och det kan kanske vara svårt att känna bitterheten.
Smakkämslan är lagom tillbaka tills man kommit hem och stekt :-)
Som svampstaff säger och kolla även efter bruna nätet på foten så slipper du smaka
Ok, får nöja mig med detta. Gör ett storstek i morgon och kollar om jag känner något. Blir dock lite förvånad när jag hört att de ska smaka för jävligt…
Dessutom undrar jag lite över Klas Jaederfelts svampbok där han säger att Goliatummsseron inte kan tillagas med mjölk eller grädde… Gör alltid svampsås på grädde, går så bra så eller är det skillnad på färsk o torkad Goliat i det hänseendet?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.