0 490 visningar

8 svar

Milda gallsoppar, HJÅLP

Pochahontas

19 aug 2010 kl. 16:46

Har med säkerhet konstaterat att jag plockat 4 små gallsoppar. Har smakat på såväl fot som hatt och rör. Inte ett dugg bittert. Är det så att gallsoppen får sin äckliga smag vid tillagningen? Någon som vet?

0

svampstaff

19 aug 2010 kl. 17:06

Är porlagret åt det rosa hållet, och svampen ganska svampig?
Annars är det väl nån annan sopp?

0

Pochahontas

19 aug 2010 kl. 17:39

Alltså nu har jag gått igenom mina 9 svampböcker och den enda bild som stämmer in är gallsopp. Har lite dålig syn så i skogen tyckte jag att rörlagret var vitt men när jag kom hem och fick på mig “ögonen” gick det åt det rosa hållet. Eftersom svamparna är väldigt unga är de inte ett dugg svampiga. Men efter att ha kollat ådernät, urnypningen i rörlagret och att det blir smutsbrunt i rörlagret när man tummat på det så är jag säker… Förutom smaken då

0

Högberg

19 aug 2010 kl. 17:41

Har man fått lite gallsoppssmak i munnen tar det ju ett tag innan smaklökarna nollställer sig och det kan kanske vara svårt att känna bitterheten.
Smakkämslan är lagom tillbaka tills man kommit hem och stekt :-)
Som svampstaff säger och kolla även efter bruna nätet på foten så slipper du smaka

0

Pochahontas

19 aug 2010 kl. 18:53

Ok, får nöja mig med detta. Gör ett storstek i morgon och kollar om jag känner något. Blir dock lite förvånad när jag hört att de ska smaka för jävligt…
Dessutom undrar jag lite över Klas Jaederfelts svampbok där han säger att Goliatummsseron inte kan tillagas med mjölk eller grädde… Gör alltid svampsås på grädde, går så bra så eller är det skillnad på färsk o torkad Goliat i det hänseendet?

0

guza

19 aug 2010 kl. 19:58

Känner du andra beska smaker? Det finns vissa människor som inte kan uppfatta den smaken- å du kanske hör till dem. I så fall kanske stuvningen smakar bra för dig - men om du bjuder nån annan kanske de inte blir så glada!!

0

/Pochahontas

klas jaederfeldt

19 aug 2010 kl. 20:37

jag skrev att jag hört att det finns ensymer i goliatmusseronen som gör att såsen skär sig, jag har bara vidarebefodrat vad jag hört, vet att all annan svamp klarar och blir bättre med sör och grädde

0

klas jaederfeldt

19 aug 2010 kl. 20:39

alla känner inte den beska smaken på gallsopp, ibland när jag hade svampkurser fick deltagarna smaka gallsopp, de flesta grinade illa men ibland så var det deltagare som inte kände ett dugg.
hundar spottar ut skarpa kremlor, men käkar gärna rå gallsopp

0

Pochahontas

20 aug 2010 kl. 07:58

Tack för svaren. Jo jag känner andra beska smaker men är det som Klas säger så är jag inte ensam i alla fall när det gäller gallsopp. Får väl bjuda maken också så får vi se.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone