Kan någon ge mig ett tips på vad detta kan vara? Kan inte ens hitta något lämpligt släkte!
Växer i grupp i gräs under ek, hatt 4-6 cm med tydligt räfflad kant. Hatt beige med mörkare gulbrun mitt. Lameller fria till vidväxta. Fot ganska kort. Lukt obetydlig men smak efterhand mycket skarp. Sporpulver vitt.
Har undersökt svamparna igen och gör härmed en äkta pudel - det var en kremla! Jag vet inte varför jag snurrade till det - ber om ursäkt.
Har gjort som Mikael säger; undersökt Fu No samt annan litteratur och sajter på nätet men inte lyckats identifiera kremlan.
Intressant är att framförallt unga ex. har en ton av olivgrönt. Man anar även en ljusröd ton på de flesta. Den starka smaken kommer efter ett bra tag av tuggande! Största hattex. på bilden är 4,5 cm.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.