0 634 visningar

12 svar

kan någon hjälpa mig?

Anna

20 aug 2010 kl. 12:57

Var ute med min dotter på 16 månader i skogen och plockade blåbär, då jag vände ryggen till i ett par sekunder fick hon tag på en svamp som hon åt en bit av, ringde giftcentralen men deras enda tips var att åka hem och googla, hjälpsamt. Hatten är något slemmig och gyllenbrun utan fläckar form och storlek på hatten ungefär som en Polly-godis, vita räfflor på insidan. Foten hittade jag dock inte. Tacksam för svar om vad det kan vara för någon sort. / Orolig mamma

0

Kapten Hammock

20 aug 2010 kl. 13:15

På din beskrivning låter det inte som någon av de allra giftigaste svamparna, men det går egentligen inte att säga något utan bild. Försök fotografera både över- och undersida och lägg in bilden här så får du nog snart svar på vad det är för något.

0

Mickeleh

20 aug 2010 kl. 13:16

Kan vara många svampar, men några som ser ut som just “polly” är unga kamskivlingar(sägs vara svagt giftig som rå) Unga mandelkremlor skulle kunna se ut som din beskrivning men är nog långsökt.Finns några spindlingar som ser ut som “polly” typ honugsspindling som kan vara lite slemmig.Har du svampen kvar så ta ett kort och lägg ut det här!!  Förstår att du är mkt orolig!!

0

Anna

20 aug 2010 kl. 13:34

Ska lägga ut ett kort. Tack för hjälpen så länge.

0

Anna

20 aug 2010 kl. 13:38

Här kommer bilder, fick tyvärr bära hem svampen i samma påse som blåbären, därav den blå färgen och tyvärr saknas ju foten.

?

0

Kapten Hammock

20 aug 2010 kl. 13:51

Annat som kan underlätta identifieringen är om den har någon speciell lukt och vad det finns för träd i närheten.

0

Kapten Hammock

20 aug 2010 kl. 13:54

Oj, såg inte att det hade kommit bilder.
Jag tycker det ser ut som brun kamskivling, men lita inte på att jag har rätt, utan invänta svar från någon av experterna (de som har en asteisk bakom sin signatur).

0

Kapten Hammock

20 aug 2010 kl. 13:55

asterisk ska det naturligtvis stå.

0

Anna

20 aug 2010 kl. 14:07

Tack för hjälpen. Men om det nu skulle vara en Brun kamskivling så tillhör den väl flugsvampssläkten? (Rätta mig om jag har fel) Bör man inte vara orolig då? Får nog ringa giftcentralen igen för att vara på den säkra sidan.

0

Kapten Hammock

20 aug 2010 kl. 14:43

Jo, det är riktigt, OM det är brun kamskivling så hör den till flugsvamparna. Men den är inte någon av de giftigaste; den lär rent av vara ätlig efter tillagning. Däremot vill jag minnas att den betraktas som svagt giftig som rå, så visst bör du kontakta giftinfo när du fått en säkrare identifiering.
Fast jag tror inte att du behöver vara orolig om hon bara ätit en liten bit.

0

Kapten Hammock

20 aug 2010 kl. 14:59

Det verkar inte vara några experter inne på forumet just nu. Pröva gärna att kontakta din vårdcentral, det kan hända att de har samarbete med någon svampkunnig som kan hjälpa dig.

0

Kapten Hammock

20 aug 2010 kl. 15:09

En annan variant är att gå in på http://www.svampkonsulent.se och kolla om det finns någon svampkonsulent i närheten där du bor.

0

Irene A

20 aug 2010 kl. 15:56

Det är brun kamskivling, och den är mycket riktigt giftig som rå (innehåller hemolysiner), men jag vet inte hur giftig eller hur farligt detta gift kan vara. Det borde giftinformationscentralen kunna svara på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone