0 10904 visningar

15 svar

Äggsvamp?

Lotta

20 aug 2010 kl. 18:34

Hej! Jag hittade denna svamp och två mindre på gräset på min skogstomt. Är detta en äggsvamp? Kan den förväxlas med något annat och vara giftig?

0

Fritjof Gbg

20 aug 2010 kl. 18:51

Äggsvamp är mycket mindre!
Jätteröksvamp borde det vara.

0

Mickeleh

20 aug 2010 kl. 18:52

Kanske haft en struts på besök-)  Är en jätteröksvamp, vissa tycker att den är en utmärkt matsvamp….

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2010 kl. 18:57

Så länge den är ung och vit och fast i köttet är den en riktigt god steksvamp - tycker jag.

0

Lotta

20 aug 2010 kl. 19:01

Ok! Det är ju bra om den är god att steka. Är ni säkra på att det inte kan vara någon annan svamp som är giftig?

0

Mickeleh

20 aug 2010 kl. 19:16

Definitivt inte giftig, men som med svamp så är vissa människor mer känslig mot viss sorts svamp än andra. Dvs man kan få ont i magen av vanlig matsvamp.

0

Månljus

20 aug 2010 kl. 19:26

Mysig liten svamp du hittat.
Dela den, ta hjälp av svampböcker,beskrivningar och folk som vet för att identifiera den och släng den sedan!
Ät inget som du inte är helt säker på!

0

Lotta

20 aug 2010 kl. 23:04

Tack så mycket för era svar!

0

Blir lite nyfiken på...

RasBohlin

21 aug 2010 kl. 21:28

...vad det är som utesluter äggsvamp, finns väl stora sådana?
Har för mig att jag sett ett foto på Bengt Cortin hållandes i en jättestor äggsvap tillsammans med sin dotter…

0

Helena i Lund

28 aug 2010 kl. 08:34

Har alltid trott att ordet äggsvamp är ett folkligt namn på jätteröksvampen, som tallkalle ungefär. Har jag fel?

0

Lena M

28 aug 2010 kl. 08:54

Äggsvampar tillhör väl ett annat släkte ( bovista )och jätteröksvampen ett annat ( calvatia )om jag förstått det rätt.:)

0

Helena i Lund

28 aug 2010 kl. 09:00

Aahhhhh… tack för att du redde ut detta! Får läsa på lite bättre!

0

Rolf Karlsson

7 jul 2020 kl. 13:01

Hittade en äggsvampen under stora träd. I fuktig mark. Fann 3 st. Den större finns en bild på. Rya Åsar Borås Tacksam för svar. Vänligen Rolf

1

HLilja

7 jul 2020 kl. 13:20

Jag tycker det ser ut som ett sk häxägg, början på en stinksvamp.

0

JanAUppsala

7 jul 2020 kl. 14:44

Håller helt med!

0

Moa

9 sep 2020 kl. 20:32

Norrbotten på en fotbollsplan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone